Mika Kulmala Suunnistusliiton toimitusjohtajaksi

Suunnistusliiton toimitusjohtajaksi on nimetty Mika Kulmala, joka siirtyy tehtävään Suomen Urheiluopiston koulutusohjelmajohtajan paikalta. Kulmala tunnetaan suunnistuspiireissä myös valmentajana, sillä hän on toiminut hiihtosuunnistusmaajoukkueen sekä yksittäisten urheilijoiden valmentajana.

Suunnistusliiton puheenjohtaja Kirre Palmin mukaan Kulmalan vahvuuksiksi valintaprosessissa nousivat lajituntemuksen lisäksi kontaktit urheilumaailmassa.

– Hänellä on vahvat kontaktit suomalaiseen urheiluelämään ja lisäksi arvostimme myös valmiita kansainvälisiä kontakteja suunnistusmaailmassa. Hänellä on valmiudet viedä suunnistuksen asiaa eteenpäin. Lisäksi hänellä on selvästi poltetta tähän tehtävään, kertaa Palmi toimitusjohtajavalinnan taustoja.

41-vuotias, Järvenpäässä asuva Kulmala kuvaa tulevaa työhaastettaan viestinviejän roolein.

– Olo on kuin toisella osuudella hyvässä viestikisassa, jossa avaaja on tehnyt hyvää työtä ja asemat pitää vähintään säilyttää, Kulmala kuvaa tilannetta.

Hän näkee tärkeänä tehtävänään viedä suunnistusta eteenpäin kokonaisuutena. Yksittäisinä asioina hän nostaa esiin huippu-urheilun resurssien ja menestysedellytysten säilyttämisen, seuratoiminnan elinvoimaisuuden parantamisen sekä kuntosuunnistajien potentiaalin hyödyntämisen.

– Pohjimmiltaan poltetta tähän tehtävään synnyttää varmasti lajirakkaus. Koen, että suunnistuksella on mahdollisuudet koko ajan parempaan. Olemme Suomessa jo iso yksilölaji, mutta potkua on olemassa enempäänkin, Kulmala arvioi.

Mika Kulmala aloittaa Suunnistusliiton toimitusjohtajana täysipäiväisesti lokakuun alussa, mutta hoitaa tehtävää osa-aikaisena jo elokuun puolivälistä lähtien. Tehtävää vuoden 2003 lopulta lähtien hoitanut Mikko Salonen siirtyy elokuun puolivälissä Karttakeskus Oy:n myyntijohtajaksi.