Suunnistajat tyytyväisiä kilpailujärjestelmäänsä

Suunnistajat ovat tyytyväisiä nykyiseen kilpailujärjestelmäänsä. Tämä käy ilmi Suunnistusliiton teettämästä kyselystä, joka julkaistiin lauantaina suunnistuskauden päätöstilaisuudessa Tampereella. Tutkimuksessa kysyttiin suunnistajilta mielipidettä suunnistustapahtumien mm. yleisjärjestelyistä, kartoista, radoista, tulospalvelusta, ilmapiiristä, ravintolapalveluista ja palkinnoista. Kysely tehtiin osana Suunnistusliiton kilpailujärjestelmän kehittämistoimia.

– Tyytyväisyys tapahtumien järjestelyihin peilautuu kaikille osa-alueille. Silti parannettavaakin toki riittää jokaisella alueella. Eniten mielipiteitä jakoi palkintojen laatu, kertoo Suunnistusliiton kilpailupäällikkö Petteri Palmi.

Kyselyyn vastanneista yli 80 prosenttia piti suunnistustapahtumien järjestelyitä laadultaan hyvänä tai erinomaisena. Heikon arvosanan antoi vain kaksi prosenttia vastaajista.

Tilastojen mukaan suunnistuskilpailujen määrä on viime vuosina laskenut hieman. Myös kilpailusuoritusten määrä on laskenut jonkin verran.

– Taustalla voi olla pienten seurojen kasvanut kynnys järjestää kilpailuja, Palmi arvioi.

Kyselyyn vastanneista 55 % ilmoitti kilpailuaktiivisuutensa säilyneen kolmen viime vuoden aikana ennallaan. Kolmanneksella käytyjen kilpailujen määrä oli laskenut ja 15 prosentilla kasvanut.

– Kilpailuaktiivisuuden muutosten taustalta näyttää löytyvän omaan elämäntilanteeseen liittyviä syitä kuten perhetilanne tai terveydelliset syyt. Kilpailun tai tapahtuman sisältöön liittyviä syitä ei aktiivisuuden muutosten taustalta löydy, Palmi kertoo.

Suunnistuksella on noin 15 000 aktiivista kilpasuunnistajaa. Heidän ikähaitarinsa on laaja – alle 10-vuotiaista aina yli 90-vuotiaisiin asti.

– Kyselyyn vastanneet kilpailevat keskimäärin 6-15 kertaa vuodessa, mutta joukosta löytyy paljon yli 25 kilpailussakin käyviä, kilpailupäällikkö Palmi toteaa.

Suomessa järjestetään vuosittain noin 140 suunnistuskilpailua, joihin osallistuu yli 110 000 henkilöä. Vastaavasti kuntosuunnistustapahtumia Suomessa järjestetään vuosittain 3700 ja niissä tehdään lähes 300 000 kuntosuoritusta.

– Mikäli haluamme lisää väkeä kilpailuihin, löytyy potentiaali nykyisten kuntosuunnistajien laajasta joukosta, Palmi huomauttaa.