Suunnistusliitto luottaa kasvuun

Suunnistajat luottavat lajin resurssien kasvuun, vaikka taloudelliset haasteet kiristyvät. Suunnistusliiton liittovaltuusto hyväksyi sunnuntaina syyskokouksessaan Tampereella ensi vuoden talousarvioksi 2,08 miljoonaa euroa, jossa on yli viiden prosentin kasvu vuoden 2008 talousarvioon verrattuna.

– Tämän hetkinen maailman taloustilanne ei suoranaisesti vaikuta ensi vuoden toimintaamme, sillä valtaosa yhteistyösopimuksistamme on sovittu vuoden 2009 loppuun asti. Ensi vuoden isona haasteena on saada sopimuksille jatkoa vuosiksi 2010-12, Suunnistusliiton toimitusjohtaja Mika Kulmala korostaa.

Hän uskoo, että toteutuessaan vuoden 2013 MM-haku tulee hyvään vaiheeseen lähivuosien tiukentuvissa sopimusneuvotteluissa. Tällä hetkellä Suunnistusliiton oman pääoman tilanne on hyvä, eikä ylijäämää ole tarvetta tehdä. Silti liiton puheenjohtaja Kirre Palmi muistuttaa talouden haasteiden kasvavan.

– Yleinen kehitys talouselämässä on otettava huomioon, vaikka yhteistyökumppanitilanteemme tällä hetkelläkin on hyvä, Palmi muistuttaa.

Vuoden 2009 talousarvion suurin kasvu kohdistuu huippu-urheilun budjettiin, joka kasvaa noin viisi prosenttia tästä vuodesta.

– Panostamme aiempaa enemmän huippu-urheilun valmentajaresursseihin sekä valmentajakoulutuksen kehittämiseen, toimitusjohtaja Kulmala selvittää.

Lähivuosien suurena hankkeena Suunnistusliitto aloittaa ensi vuonna kilpailutietojärjestelmän uudistamisen. Siitä aiheutuvat kulut näkyvät vasta myöhemmin talousarviossa.

– Tietojärjestelmän uudistus on meille tosi iso ponnistus. Se on isoimpia juttuja suunnistuksessa, mitä pitkään aikaan on tapahtunut, puheenjohtaja Kirre Palmi muistuttaa.

Hannu Kottonen valittiin yksimielisesti jatkamaan liiton varapuheenjohtajana. Myös hallituksen erovuoroiset jäsenet Tapio Pussinen ja Mika Mannervesi saivat yksimielisesti jatkokauden. Hallituksen uudeksi varajäseneksi valittiin Jorma Helin.