Lasten ja nuorten kilpailutapahtuman järjestäminen

Koulutusta lasten ja nuorten kilpailujen järjestäjille

Lapset ja nuoret ovat suunnistuksen voimavara ja kilpailujen järjestäjille yhtä tärkeitä asiakkaita kuin aikuisetkin. Kun lapset ja nuoret kokevat, että kisajärjestäjä on paneutunut heille tarkoitettuihin palveluihin, he jatkavat mielellään harrastustaan ja haluavat tulla saman järjestäjän kilpailuihin toistekin. Kilpailujen osanottoluvut voivat kasvaa, kun huomioimme myös nuoret suunnistusasiakkaat.

Uusia sääntöjä ja ohjeita
SSL toteutti v. 2006-2007 pilottikokeilun, jonka yhteenvedon seurauksena 1.1.2008 tuli voimaan lasten ja nuorten  suunnistukseen liittyviä uusia sääntöjä ja ohjeita. On ehdottoman tärkeää, että uudistusten edellyttämät toimenpiteet toteutuvat samanlaisina kansallisissa kilpailuissa ja aluemestaruuskilpailuissa. Uusia ohjeistuksia on tietysti hyvä soveltuvin osin noudattaa myös seurojen paikallisissa tapahtumissa.

Laadun koulutusta järjestäjille
Jotta lapsille ja nuorille tarkoitetut kilpailujen toiminnot olisivat yhä tasalaatuisempia, järjestää Suunnistusliitto talven aikana alueittain koulutusiltoja, jotka suunnataan kansallisten kilpailujen ja aluemestaruuskilpailujen niille toimihenkilöille, jotka vastaavat lasten ja nuorten palveluista. Toivomme myös, että kilpailun johto ja valvoja osallistuvat koulutukseen. Koulutus soveltuu myös kuntosuunnistuksen järjestäjille.

Koulutustapahtuman (arki-ilta) ohjelmassa tarkastellaan uusien sääntöjen ja ohjeiden lisäksi lapsen kehityksen maailmaa, esitellään eri taitotasojen ratojen suunnittelua, karttoihin ja ratapiirroksiin liittyviä teknisiä malleja sekä keskustellaan lapsille ja nuorille tarkoitetuista kilpailun yleispalveluista.

Yhteistyö alueen kanssa
Suunnistusliitto järjestää koulutustilaisuudet yhdessä alueiden kanssa. Alueet vastaavat yhteyshenkilönsä kautta tilajärjestelyistä ja Suunnistusliitto kouluttajista. Koulutustilaisuudet ovat osallistujille maksuttomia.

Ilmoittautuminen
Toivomme ennakkoilmoittautumista noin viikkoa ennen koulutusta koulutuksen yhteyshenkilölle.

Koulutustilaisuuksien päivämäärät, paikat ja yhteyshenkilöt

ma 16.2. Savo-Karjala, Joensuu, Itä-Suomen liikuntaopisto, alakerran atk-luokka
Timo Suhonen, p. 050 403 5700

Ke 11.3. Satakunta, Pori, Karhuhalli
Jari Holmberg, p. 050 3333 860

Ke 11.3. Uusimaa/FSO, Helsinki, Pirkkolan Uimahallin kokoustilat
Tiina Moisander, p. 040 834 8050

To 12.3. Varsinais-Suomi, Piikkiön  Kehityksen kerhotila, Lystiläntie 21, Piikkiö
Mia Vieltojärvi, p. 045 1348 720

To 12.3.  Lahti, Orimattilan Rastivarsojen kerhotila, Teollisuustie 7
Heikki Jokinen, (03) 733 2342

Pe 13.3.  Etelä-Pohjanmaa, Jalasjärvi, yläaste
Tilaisuudessa infoa myös aluecupista.
Pasi Lyyluoma, p. 040 832 8530

Ti 17.3.  Kaakko, Taavetti, Palvelukeskus Mäntykoti (klo 17:30 kahvitarjoilu)
Katriina Ovaska, p. 050 347 6913

To 26.3. Keski-Suomi, Jyväskylä, Suunta-Jyväskylän seurakellari Kiintopiste, Viitaniementie 17
Ulla Klemettinen, p. 040 831 3347

Pe 27.3.  Lappi, Sodankylä, Kommatin hiihtokeskus (Lapin Lumirastien yhteydessä)
Mikko Ojanaho, p. 040 581 6446

Ti 31.3. Keski-Pohjanmaa, Veteli, Tunkkarin koulu
Raimo Haapalehto, 050 579 0170

Pe 17.4. Pohjois-Pohjanmaa, Pohjois-Pohjanmaan Liikunta, Sammonkatu 6, Oulu (Kaijonharju)
Tilaisuudessa infoa myös aluecupista.
Eija Hannuksela, 044 536 6286
Koulutustilaisuudet pidetään klo 18-21

Koulutuksen voi myös tilata omaan seuraan tai muutamien seurojen kanssa yhdessä. Koulutusta suositellaan sarjakilpailuja tms. lasten ja nuorten kilpailuja järjestäville seuroille.