Your Move -kampanja liikuttaa nuoria

Your Move on Nuoren Suomen ja Suomen Liikunnan ja Urheilun (SLU) yhteinen, nuorille suunnattu kampanja, jonka avulla pyritään aktivoimaan 13 – 19-vuotiaita nuoria liikkumaan ja kehittelemään omia liikuntatapahtumia. Projekti huipentuu 27.5. – 1.6.2011 Helsingissä järjestettävään suurtapahtumaan, Your Move 2011. Viikonloppuna 27.-29.5. tapahtuman kohderyhmänä ovat seuroissa urheilevat nuoret ja ma-ke 30.5.-1.6. koulujen luokkaretkeläiset. Tähän megatapahtumaan odotetaan kuuden päivän aikana osallistuvan jopa 50 000 nuorta.  Myös Suomen Suunnistusliitto on mukana kampanjassa tiedottamalla siitä, järjestämällä Your Move 2011-suurtapahtumassa lajin omaa ohjelmaa ja aktivoimalla nuoria järjestämään paikallisia tapahtumia.

Keväällä 2010 järjestetään Nuoren Suomen, paikallisten SLU:n alueiden, kaupunkien ja seurojen toimenpitein alueellisia Your Move -tapahtumia ainakin Oulussa, Seinäjoella, Porissa, Joensuussa ja Helsingissä. Näihin tapahtumiin odotetaan osallistuvan 2000 – 5000 nuorta. Järjestelyistä vastaavat tahot ottavat talven aikana yhteyttä paikallisiin urheiluseuroihin.

Nuoret voivat järjestää omia paikallisia tapahtumia joihin on mahdollista saada tukea Nuorelta Suomelta. Aikuisen ohjaajan tehtävänä on innostaa, kannustaa ja tukea nuoria paikallisen tapahtuman järjestelyissä. Tapahtumia järjestävät nuoret saavat ilmaiseksi Järkkää tapahtuma! -koulutuksen.  Tavoitteena on, että nuoret järjestäisivät 500 paikallista tapahtumaa ennen puolentoista vuoden kuluttua järjestettävää suurtapahtumaa. Tapahtumaa järjestävien nuorten ei tarvitse kuulua urheiluseuraan. Järjestävän ryhmän minimikoko on kaksi henkilöä. Lisäksi ryhmä tarvitsee yhteyshenkilöksi aikuisen, joka voi olla vaikkapa valmentaja, opettaja tai nuorisotilan vastaava. Hakuohjeet ja lisätiedot löydät osoitteestawww.yourmove.fi/yourmove/tapahtumat.

Suunnistusta harrastavien nuorten järjestämät tapahtumat voivat olla juuri sellaisia, kuin nuoret itse suunnittelevat. Paikalliset liikuntatapahtumat voidaan toteuttaa seurassa, koulussa tai muissa ympäristöissä. Tapahtuman kohderyhmänä voivat olla toiset suunnistavat nuoret, tai nuoret, jotka eivät harrasta suunnistusta.

Lisätietoa Your Move -kampanjasta löytyy nettisivuilta www.yourmove.fi . Your Move löytyy myös IRC-Galleriasta. Suomen Suunnistusliitossa Your Move -kampanjaan liittyviin kysymyksiin vastaavat harrastepäällikkö Heikki Liimatainen,  ja nuorisopäällikkö Katri Lilja.