Liikuntatutkimus: suunnistuksella 10 000 nuorta harrastajaa

Viidennen kansallisen liikuntatutkimuksen mukaan suunnistuksella on 3-18-vuotiaiden ikäryhmässä 10 000 harrastajaa. Neljä vuotta sitten julkaistussa liikuntatutkimuksessa suunnistuksen nuorten harrastajien määrä oli hieman suurempi eli 12 500.

– Suhteellisesti verrattuna olemme säilyttäneet asemamme eri lajien kilpailussa, arvioi Suunnistusliiton toimitusjohtaja Mika Kulmala.

Lasten ja nuorten ikäryhmä oli tällä tutkimusjaksolla n. 20 000 pienempi kuin neljä vuotta sitten. Tutkimuksessa haastateltiin noin 5000 lasta tai nuorta, alle 11-vuotiaiden kohdalla kysymyksiin vastasivat lasten vanhemmat.

Yleisenä trendinä gallup osoittaa, että seuroissa harrastaminen kasvaa edelleen. Samaan aikaan lasten ja nuorten omatoiminen liikkuminen vähenee.

– Suunnistuksen harrastaminen on varsin seurasidonnaista moneen muuhun lajiin verrattuna. Harrastaminen tapahtuu seuran aktivoimana, siksi seurojemme nuorisotoiminnan merkitys korostuu. Uskon, että tässä tutkimuksessa ei vielä näy koulusuunnistusprojektin vaikutus, joka pitkällä tähtäimellä toivottavasti tuo seuroille lisää kontakteja potentiaalisiin lajimme harrastajiin, toivoo Kulmala.

Lue uutinen ja katso tilastot kaikkien lajien tuloksista.