Seuran vaihtaminen helpottuu

Kesällä (1.7.2010) tehtyjen lajisääntömuutosten myötä seuran vaihtaminen helpottuu huippusuunnistajilla, sillä aiemmin ollutta takarajapäivämäärää edustusoikeuden vaihtoon ei enää ole. Jatkossa kilpailukauden edustusseura määräytyy sen mukaan, minkä seuran riveissä suunnistaja kilpailee kauden ensimmäisen kilpailunsa suunnistuksen eri lajimuodoissa. Suunnistusliitto ei toimi välikätenä kuin mahdollisissa riitatapauksissa, jotka käsittelee Suunnistusliiton sääntöryhmä.

Suunnistajien seuran vaihto on siis tästä eteenpäin seurojen ja urheilijan välinen asia. Seuran vaihtamisesta uusi seura ilmoittaa vapaamuotoisesti Suunnistusliittoon, joka kannustaa seuroja tekemään sopimuksia edustusurheilijoidensa kanssa.

Kansainvälisestä säännöstöstä on huomioitava, että suunnistajan vaihtaessa seuraa noudatetaan sen maan sääntöjä, jonka alaista seuraa suunnistaja siirtyy edustamaan.