Hiihtosuunnistajille päävalmentaja Norjasta

Hiihtosuunnistusmaajoukkue saa uuden päävalmentajan. Tehtävässä aloittaa norjalainen hiihtosuunnistaja Eivind Tonna. Sopimus on yksivuotinen, mutta sisältää mahdollisen jatkon kahdeksi seuraavaksi vuodeksi. Tehtävä on puolipäiväinen. Suomalainen suunnistus saa nyt ensimmäistä kertaa päävalmentajan Suomen ulkopuolelta.

– Kartoitimme alkuvuodesta varteenotettavat kandidaatit päävalmentajan tehtävään. Huhtikuussa käytyjen haastattelujen ja keskustelujen perusteella luontevimmaksi vaihtoehdoksi valikoitui Eivind Tonna, jolla on kokemusta ja näkemystä huippuvalmennuksesta niin oman urheilija- kuin valmentajauransa kautta. Ammattitaidon ohella Eivind Tonnasta huokuva intohimo ja positiivisuus olivat niitä seikkoja, jotka tekivät päätöksestä helpon, Suunnistusliiton valmennuspäällikkö Petteri Kähäri kertoo tyytyväisenä.

Tonna kertoo olleensa todella otettu, kun häntä kysyttiin tehtävään.

– Suomi on hiihtosuunnistuksen huippumaa ja suomalaiset urheilijat ovat maailmalla korkeasti arvostettuja. Olen myös päässyt leireilemään suomalaisten maajoukkuehiihtosuunnistajien kanssa ja tunnen suomalaisen systeemin. Tämä on mielenkiintoinen haaste, jonka otin mielelläni vastaan, Tonna sanoo.

Norjan maajoukkueesta Suomen valmentajaksi

Eivind Tonna on ollut Norjan hiihtosuunnistusmaajoukkueen vakiokasvo viimeiset 10 vuotta. 36-vuotias norjalainen lopetti aktiiviuransa viime kauteen. Tonnan parhaimpiin saavutuksiin kuuluu vuoden 2009 MM-sprintin 4. sija sekä vuoden 2011 MM-viestin pronssi.

Valmentajakokemusta Tonnalle on kertynyt hiihdon, suunnistuksen ja hiihtosuunnistuksen parista – seuratasolta maajoukkueurheilijoiden valmentamiseen. Viime vuodet Tonna on ollut muun muassa valmentajana oslolaisessa suunnistusseurassa sekä Norjan Suunnistusliiton talenttiryhmän kehittäjänä. Tonna kuuluu myös Kansainvälisen Suunnistusliiton (IOF) urheilijatyöryhmään.

Vaikka hiihtosuunnistuksen taso on Suomessa tällä hetkellä korkea, ei hyvänolontunteeseen pidä tuudittautua. Valmentajana Tonna näkee, että mitalien lisäksi tason nostaminen ja laajentaminen myös mitalistien takana on tärkeää.

– Urheilussa mitalit ovat tietenkin tärkeitä, mutta askeleen päässä mitalisteista olevat urheilijat ovat tulevaisuuden kulmakivi. Suomessa on nousemassa paljon lupaavia nuoria, mikä tekee tulevaisuudesta mielenkiintoisen, Tonna miettii.

Maajoukkue uuteen uskoon

Hiihtosuunnistuksen maajoukkueryhmät valitaan ensimmäisten testileirien jälkeen 6.–8.6. Ryhmäjako tulee muuttumaan aikaisemmasta: A-maajoukkue koostuu entiseen tapaan muutamasta henkilöstä, mutta B-maajoukkue sekä nuorten MM-ryhmä korvataan uusilla, noin kymmenen hengen talenttiryhmillä.

Aikuisten talenttiryhmään valitaan pääsääntöisesti 21-25-vuotiaita ja nuorten talenttiryhmään 17-20-vuotiaita urheilijoita. Nuorten talenttiryhmän oto-valmentajana aloittaa moninkertainen hiihtosuunnistuksen arvokisamitalisti Arto Lilja. Lisäksi 15-25-vuotiaille motivoituneille hiihtosuunnistajille on perustettu uusi liiton ulkopuolinen haastajaryhmä, jota vetää moninkertaisen hiihtosuunnistuksen maailmanmestari Anssi Juutilainen.

– Tulemme tekemään paljon yhteistyötä Arto Liljan ja Anssi Juutilaisen kanssa. He ovat molemmat kokeneita hiihtosuunnistajia ja valmentajia. Ensimmäinen vuosi näyttää, kuinka systeemi vakiintuu, Tonna toteaa.