Suunnistusmaajoukkue tavoittelee 2 – 4 mitalia Sveitsin MM-kisoista

Suunnistusmaajoukkueen virallinen tavoite on 2 – 4 mitalia. Mitalitavoitteesta suurimman vastuun kantaa Minna Kauppi, mutta naisilta ja miehiltä odotetaan laajalla rintamalla suorituksia kymmenen joukkoon, josta on hyvä suunnata kohti Vuokatin kotikisoja ensi vuonna.

Maajoukkueen päävalmentaja Juha Taini asetti tavoitteeksi 2 – 4 mitalia. Mitaliodotukset kohdistuvat jälleen kerran Minna Kauppiin, joka juoksee keskimatkan, pitkän matkan ja viestin. Karsintakilpailujen takia se tietää viittä kilpailua viikkoon. Kauppi lähtee positiivisesti kohti MM-kisoja, eikä jää murehtimaan harjoituskautta, joka ei tänäkään vuonna mennyt aivan suunnitelmien mukaan.

– Suoritustaso tuntuu vaihtelevan, mutta olen ollut pitkään hyvässä kunnossa. Onkohan Niggli saavutettu vai menty jo ohi?, kyseli Kauppi.

– Suurin este menestykselle ei ole Niggli tai joku muu, vaan oma sähläys. Toivottavasti tulen kullan kanssa kotiin, suunnitteli Kauppi.

Kaupin viime hetken valmistautuminen on pitänyt sisällään odottelua ja mansikoiden sekä mustikoiden maistelua.

Taini ilmoitti, että Tuomas Tervo juoksee myös pitkän matkan sprintin lisäksi MM-kisoissa.

– Yksikään mies ei ole ollut tällä kaudella maailmanluokan vauhdissa. Tavoite on saada vähintään yksi mies kymmenen joukkoon joka matkalla. Siihen tarvitaan pieni flow ja hyvät jalat, arvioi Taini.

Maajoukkueen valmentaja Antti Harju luonnehti tulevia suunnistushaasteita.Harjun mukaan keskimatka suunnistetaan Jura-vuoristossa. Avoin laidunmaa ja kiviset, välillä jyrkätkin rinteet ovat alueen erityispiirteitä. Pitkä matka taas on perinteistä mannermaista suunnistusta. Reitinvalinnoissa on huomioitava korkeuserot, polut ja tiet sekä nopeasti edettävästä erittäin hitaaseen vaihteleva kasvillisuus. Sprintin karsinta kilpaillaan monitasoisella yliopistoalueella. Sprintin finaali käydään Genevejärven rannalla.

Lisää ennakkoja, maajoukkueen esittely ja MM-uutisointi löytyy Suunnistusliiton kisakanavalta, joka avataan torstaina. Kannattaa myös seurata suunnistusliitonFacebook-sivua.