MM-Vuokatti vuoden ykköstapahtuma

Suunnistus sai komean palkintopotin Suomen Urheilugaalassa tiistai-iltana. Kuin pisteenä hienon suunnistusvuoden päätteeksi suunnistusperhe vastaanotti kaksi Uuno-palkintoa. Suomen Urheilugaala oli suunnistuksen juhlaa, kun MM-Vuokatti palkittiin Vuoden urheilutapahtumana ja Suunta-Jyväskylä urheiluseurana. Mårten Boström oli Urheilutoimittajien liiton Vuoden urheilija -äänestyksessä hienosti toinen.

Vuokatin MM-kisat palkittiin Vuoden 2013 urheilutapahtumana. Pääsihteeri Mika Tuononen ja kilpailunjohtaja Jyrki Uotila vastaanottivat Uuno-palkinnon pääministeri Jyrki Kataiselta.

– Oli kaikella tavalla upea olla järjestämässä kaikkien aikojen suunnistustapahtumaa, perinteisestä metsien lajista tehtiin enemmän kaupunkien ja yleisön ja etenkin massojen laji, talkoolaisia ja maanomistajia kiitospuheessaan muistanut Tuononen sanoi.

MM-kisat järjestettiin Suomessa neljännen kerran.

Suunnistuksen palkintosade ei jäänyt tähän, sillä Suunta-Jyväskylä palkittiin Vuoden 2013 urheiluseurana. Suunta-Jyväskylä tekee vahvaa nuorisotyötä, jossa otetaan huomioon eri ikäiset ja tasoiset harrastajat. Nuoria kannustetaan seuratoimintatehtäviin, esimerkiksi ohjaajiksi. Seuran toimintaa myös kehitetään jatkuvasti.

– Suunnistustermein sanottuna valinta ei ollut pummi, vakuutti Uuno-palkinnon vastaanottanut seuran nuorisovastaava Ulla Klemettinen gaalayleisölle.

Urheiluseurapalkinnossa painotettiin tänä vuonna urheilijan huomioimista sekä yksilönä että ryhmässä.

Mårten Boström oli Urheilutoimittajien liiton Vuoden Urheilija -äänestyksessä hienosti toinen. Boström antoi hyvän vastuksen keihäänheiton MM-hopeamies Tero Pitkämäelle. Pitkämäki vei Vuoden Urheilija -palkinnon 3441 äänellä, kun Boström sai 2787 ääntä. Pitkämäki voitti Vuoden Urheilija -palkinnon toisen kerran. Hän oli ykkönen myös 2007, jonka jälkeen palkinnon sai peräjälkeen viisi naisurheilijaa.

Suunnistus oli esillä myös Vuoden läpimurto ja Vuoden sykähdyttävin urheiluhetki -kategorioissa. Näissä voitot menivät uimari Matti Mattssonille (läpimurto) ja Teemu Pukin tasoitusmaalille (sykähdyttävin urheiluhetki).