Seuravalmennus

Päivitetty 13.3.2023

< Valmennusjärjestelmäkuvauksen pääsivu

Seurojen valmennustoiminta on suomalaisen suunnistusvalmennuksen kivijalka. Seuravalmentajien ja urheilijoiden henkilökohtaisten valmentajien osaaminen on tavoitteellisessa huippuvalmennuksessa avainasemassa. Monissa ns. huippuseuroissa toiminnan ensisijaisena tavoitteena on useimmiten suurviesteissä (Jukola, Tiomila, SM) menestyminen ja useat niistä ovat hankkineet riveihinsä paitsi kotimaisia myös ulkomaisia huippusuunnistajia moninkertaisista maailmanmestareista lähtien.

Seurojen valmennuksen sisällöt ja laatu vaihtelevat varsin paljon eikä seuravalmennus pelkästään vastaa huippusuunnistajien henkilökohtaisen valmennuksen tarpeisiin ja haasteisiin. Seuravalmennuksen lisäksi kehittymiseen ja huipulle pääsemiseen vaaditaan aina myös intohimoista, omaehtoista valmentautumista, jossa henkilökohtaisilla valmentajilla ja muilla valmennuksen tukihenkilöillä on merkittävä rooli. Liittojohtoisen maajoukkue-/valmennustoiminnan, Tähtiseuratoiminnan, Suunta Huipulle -seuraohjelman ja koulutusten kautta liitto tarjoaa tukea niin seurojen valmennuksen kuin yksilöiden kehittymisen tueksi.

< Valmennusjärjestelmäkuvauksen pääsivu