Suunnistuksen valmentajakoulutuksen osallistujamäärät ja valmentajien määrä

Päivitetty 13.2.2016

< Valmennusjärjestelmäkuvauksen pääsivu

Suunnistuksen valmentajakoulutusten osallistujamäärät viime vuosilta käyvät ilmi alla olevasta taulukosta. Tasojen 1 ja 2 koulutukset ovat jokavuotisia, tason 3 koulutus järjestetään joka toinen vuosi.

Taulukko: Valmentajakoulutuksen määrät 2011–2015.

Valmentajakoulutuksen määrät20112012201320142015
Taso 1 / osallistuneet353057115
Taso 1 / tutkinnon suorittaneet17303611
Taso 2 / osallistuneet16141617
Taso 2 / tutkinnon suorittaneet121417
Taso 3 / osallistuneet1616
Taso 3 / tutkinnon suorittaneet1316
Taso 4 / osallistuneet4455
Taso 4 / tutkinnon suorittaneet2122
Taso 5 / kirjoilla (JYY)98n. 10n. 10
Taso 5 / tutkinnon suorittaneet?1???
Suunnistusvalmennusseminaari417372107119

Suunnistuksen, hiihtosuunnistuksen ja pyöräsuunnistuksen parissa aktiivisesti toimivista valmentajista osa kuuluu Suunnistusvalmentajat ry:hyn, joka on Suomen Valmentajien yhteisöjäsen. Suunnistusvalmentajissa on jäseniä 112 ja Suomen Ammattivalmentajissa 9 (tilanne 10/2014).

Suunnistusliiton valmentajista 6 on päätoimisia (valmennuspäällikkö 100 %, suunnistuksen päävalmentaja 100 %, 3 nuorten olympiavalmentajaa 100 % ja hiihtosuunnistuksen päävalmentaja 50 %); kaikilla on tason 4–5 valmentajatutkinto. Muut liiton maajoukkueiden ja valmennusryhmien parissa työskentelevät n. 10 valmentajaa toimivat oto-periaatteella ja ovat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta tason 3–5 valmentajia. Urheiluakatemioissa ja -oppilaitoksissa toimii 7–8 suunnistusvalmentajaa, joista viisi on päätoimisia (Helsinki, Turku, Tampere, Vaasa ja Hankasalmi). Seurojen palkkalistoilla on n. 10 suunnistusvalmennuksen parissa toimivaa henkilöä, joista viisi on päätoimisia (Koovee, Turun Suunnistajat, Sibbo Vargarna ja Kouvolan Suunnistajat) ja loput oto-valmentajia. Seurojen palkkaamien henkilöiden – varsinkin päätoimisten – toimenkuvaan kuuluu useimmiten myös muita seuratoimintaan liittyviä tehtäviä valmennuksen ohella.

< Valmennusjärjestelmäkuvauksen pääsivu

Linkit: