Suunnistusliiton talous 2014 lievästi tappiollinen

lv

Suunnistusliiton talous jäi vuoden 2014 osalta lievästi negatiiviseksi. Liittovaltuusto hyväksyi kevätkokouksessaan Helsingissä tilinpäätöksen, joka oli noin 21 000 euroa alijäämäinen budjetoituun nähden.

– Tässä tilanteessa kutakuinkin nollatulos on hyvä tulos, sillä meillä on kokemusta toisenlaisistakin tapahtumista. Olen iloinen, että talouskuri on ollut hyvä, summasi Suunnistusliiton liittovaltuuston puheenjohtaja Timo Peltola.

Alijäämän taustalta löytyy budjetoitua pienempi valtionapu 2014, huono talvi hiihtosuunnistuksen kisajärjestelyille sekä tietysti ympäröivä taloustilanne. Vastaavasti positiivisia signaaleja ovat nousuaan jatkanut kuntorastien kävijämäärä ja kesäkauden SM-kisojen osallistujamäärä, joka oli suurin sitten vuoden 2010. Alijäämästä huolimatta Suunnistusliitolla on edelleen vahva oma pääoma.

– Opetus- ja kulttuuriministeriön suositus on, että oma pääoma olisi vähintään 10 % talousarvion loppusummasta, ja sen me toteutamme, korostaa Suunnistusliiton toimitusjohtaja Mika Ilomäki.

Suunnistusliiton liittovaltuusto aloitti kevätkokouksensa jälkeen lajin uutta strategiaa, joka on tarkoitus hyväksyä syksyllä.

– Vaikka talouden haasteet ovat olemassa, lähdemme rakentamaan uutta strategiaa positiivisin mielin. Uskon, että pystymme yhteisesti tekemällä viemään positiivisia asioita eteenpäin, luottaa Suunnistusliiton puheenjohtaja Kirre Palmi.