Antidopingsäännöstöt, -organisaatiot ja testaus

Päivitetty 10.5.2023

Suunnistusliiton antidopingsäännöstön muodostavat Maailman antidopingtoimiston (WADA) kulloinkin voimassa oleva antidopingsäännöstö (World Antidoping Code, WADC) ja siihen nojautuvat, kulloinkin voimassa olevat Kansainvälisen Olympiakomitean (KOK) antido­pingsäännöt, kansainvälisen lajiliiton (IOF) antidopingsäännöt (IOF Anti-Doping Code) sekä Suomen urheilun eettisen keskuksen (SUEK) Suomen antidopingsäännöstö sekä täydentävä WADA:n luettelo Kielletyt aineet ja menetelmät urheilussa. Voimassa olevat säännöstöt sekä kiellettyjen aineiden ja menetelmien luettelot löytyvät WADA:n ja SUEK:n nettisivuilta, IOF:n antidopingsäännöstö puolestaan IOF:n sivuilta.

Suunnistusliitto tekee tiivistä yhteistyötä SUEK:n kanssa. Antidopingvalistus on oleellinen osa maajoukkue- ja valmennusryhmätoimintaa sekä valmentajakoulutusta. Liiton maajoukkueisiin ja valmennusryhmiin kuuluvat valmentajat ja urheilijat sitoutuvat sopimuksissaan noudattamaan antidopingsäännöstöjä.

Suunnistusliiton maajoukkueiden kärkiurheilijoista osa voi kuulua IOF:n tai SUEK:n nimeämään testauspooliin. Testauspooliurheilijat kuuluvat tiiviimmän testauksen piiriin ja heillä on sääntöjen määräämä velvollisuus päivittää säännöllisesti tietonsa WADA:n olinpaikkatietojärjestelmään Adamsiin. IOF ja ADT tarkistavat ja päivittävät testauspooliaan säännöllisesti, ja niillä on oikeus päättää testaus­pooliin nimettävistä urheilijoista.

Suunnistusliiton valmennuspäällikkö ja valmentajat vastaavat siitä, että SUEK:lla on maajoukkueiden ja valmennusryhmien toimintaan liittyen seuraavat tiedot ilman erillistä pyyntöä:

• urheilijoista: nimet, syntymäajat ja yhteystiedot
  • koti-ja ulkomaanleireistä: osallistujalistat, majoi­tus-ja harjoituspaikat, leiriaikataulut
  • kilpailutiedot
  • tiedot maajoukkueiden muista mahdollisista kokoontumisista ja tapaamisista sekä
  • tiedot IOF:n rekisteröityyn testauspooliin kuuluvista urheilijoista.

Suunnistajien hiihtosuunnistajien ja pyöräsuunnistajien testausmäärät vuodesta 2000 alkaen käyvät ilmi oheisesta taulukosta. Dopingtestien määrä lisääntyi merkittävästi vuoden 2000 jälkeen; vuoden 2011 testimäärä oli lajeissamme ennätyssuuri.

Taulukko: Suunnistajille, hiihtosuunnistajille ja pyöräsuunnistajille tehtyjen dopingtestien määrä vuosina 2000–2022.

VuosiSSL WADA/IOFADTYHT.
 harj.kilp.kv. kilp.harj.kv.kilp.harj.kilp.