Suomen nuorilla hyvä MM-karsinta

Suomen nuoret selvittivät alle 20-vuotiaiden MM-kisojen keskimatkan karsinnan mallikkaasti. Norjan Raulandin huippumaastoissa käytävään keskimatkan tiistaiseen finaaliin selvisi kaikkiaan 11 suomalaisnuorta, joista Olli Ojanaho ja Noora Koskinen voittivat oman karsintaeränsä. Niina Hulkkonen oli omassa erässään toinen. Ainoa finaalin ulkopuolelle jäänyt suomalainen oli sunnuntaina sprinttipronssia napannut Karoliina Ukskoski.

Suomen nuorten maajoukkueen valmentaja Antti Örn oli tyytyväinen ryhmänsä kokonaispanokseen.

– Kisa oli vaativa, erittäin hyvä suunnistuskisa ja Suomen joukkue teki juuri sellaisen suorituksen, mikä piti. Finaaliin pääseminen vaati tasapainoisen suorituksen ja siihen 11 urheilijaamme pystyi. Ukskoski teki ykköselle megavirheen, juoksi sen jälkeen erittäin hyvin, mutta se ei riittänyt, kertasi Örn karsinnan kulkua.

Nuorten MM-kisat ovat alkaneet suomalaisilta erittäin hyvin. Valmentaja Örn näkee hyvälle kisa-avaukselle selkeän selityksen.

– Voimme olla harvinaisen tyytyväisiä karsinnan kokonaissaldoon. Olemme valmistautuneet näihin kisoihin hirveän hyvin. Esimerkiksi tämän karsintakisan maaston viereisessä maastossa olemme harjoitelleet useamman kerran. Niinpä kilpailussa ei ollut mitään yllätyksiä. Valmistautuminen on onnistunut ja pystyimme teknisesti hyvään suoritukseen, samanlaisia tarvitaan tiistain finaalissa, Örn summasi.

Keskimatkan finaali kilpaillaan tiistaina ja torstaina vuorossa on pitkä matka.

Suunnistuksen nuorten MM-kisat, Rauland Norja

Keskimatkan karsinnan tulokset (20 parasta finaaliin/erä):

Miehet, A-erä: 1) Simon Imark SWE 24.14, 2) Sven Hellmuller SUI 24.54, 3) Jens Ronnols SWE 25.46, 6) Topi Raitanen FIN 26.43, 7) Anton Kuukka FIN 26.47.

B-erä: 1) Erik Andersson SWE 23.41, 2) Markus Holter NOR 23.42, 3) Audun Heimdal NOR 24.49, 10) Topias Ahola FIN 25.59, 11) Aleksi Niemi FIN 26.05.

C-erä: 1) Olli Ojanaho FIN 24.49, 2) Simon Hector SWE 25.16, 3) Aleksei Jaganov RUS 25.52, 5) Arttu Syrjäläinen FIN 26.02.

Naiset, A-erä: 1) Sandrine Müller SUI 25.13, 2) Anine Ahlsand NOR 25.37, 3) Simona Aebersold SUI 26.36, 5) Anna Haataja FIN 27.13, 9) Emmi Jokela FIN 27.33.

B-erä: 1) Noora Koskinen FIN 24.39, 2) Andrea Svensson SWE 24.58, 3) Sigrid Alexandersen NOR 25.57, 10) Pihla Otsamo FIN 28.55.

C-erä: 1) Sara Hagström SWE 25.00, 2) Niina Hulkkonen FIN 28.10, 3) Lisa Schubnell SUI 29.01, 23) Karoliina Ukskoski FIN 38.48.

Järjestäjien tulossivu: