Rantaselle ja Teinille 10 000 euron urheilija-apuraha

Kaikkiaan seitsemän suunnistajaa saa opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämän urheilija-apurahan vuodelle 2017. Merja Rantanen ja Marika Teini saavat 10 000 euron verottoman apurahan ja pienemmän apurahan (5000 e) kuittaavat Sari Anttonen, Anna Haataja, Saila Kinni, Olli Ojanaho ja Fredric Portin. Tämä on kaikkien aikojen suurin suunnistajien saama kokonaispotti valtion urheilija-apurahaa.

– Urheiluapurahojen, niin kesä- kuin talvilajien, kokonaissumma kasvaa viime vuoden 1,7 miljoonasta 2,2 miljoonaan. Pystymme siis myöntämään entistä useammalle apurahakriteerit täyttävälle nuorelle urheilijalle apurahaa. Tämä parantaa heidän mahdollisuuksiaan panostaa urheilu-uraansa aiempaa paremmin tilanteessa, jossa tulot ovat pieniä ja menot suuria, sanoo ministeri Grahn-Laasonen.

– Suunnistuksen kannalta on erittäin positiivista, että saamme apurahaurheilijoiden joukkoon myös uusia urheilijoita, iloitsee Suunnistusliiton toimitusjohtaja Mika Ilomäki apurahauutisesta.

Kaikkiaan apurahoja myönnettiin nyt 140 kesälajien urheilijalle, mikä tekee 1,096 miljoonaa euroa.

Apurahaurheilijat 2017