Uusi kansainvälinen suunnistuskartan kuvausohje on julkaistu (ISOM 2017)

– SSL:n tilannekatsaus 19.4.2017 –

Kansainvälisen Suunnistusliiton (IOF) hallitus hyväksyi huhtikuun alussa uudet kuvausohjeet suunnistuskartoille. Tähän saakka käytössä ollut karttojen kuvausohje oli vuodelta 2000. Uusi ISOM 2017 on pitkään ja huolella valmisteltu aiemman kuvausohjeen päivitysversio. Mitään suurta uudistusta tai muutosta ei karttamääräyksiin tule, vaan aiempia karttasäännöksiä on muokattu ja viimeistelty vastaamaan paremmin tämän hetken tilannetta esimerkiksi karttamerkkien teknisten mitoitusten ja painotekniikoiden suhteen. Myös ratapiirrosten merkinnät kaikille mittakaavoille on huomioitu uudessa ohjeistuksessa.

Uuden ISOM 2017-kuvausohjeen käyttöönotossa on siirtymäaikaa koko tämä vuosi. Uuden määrityksen mukaisia karttoja voidaan ottaa käyttöön jo 1.5.2017 alkaen ja viimeistään vuoden 2018 alusta. Käytännössä tämän vuoden kaikki arvokilpailut ja suurtapahtumat suunnistetaan vielä aiemman ISOM 2000-ohjeen mukaisilla kartoilla. Suomessa tämä tarkoittaa, että kaikissa vuoden 2017 SM-kartoissa on käytössä aiemman karttamääräyksen mukaiset karttamerkit.

Kansallisissa kilpailuissa ja kuntorasteilla uusi ISOM 2017 on mahdollista ottaa käyttöön jo kesän 2017 aikana. On jopa toivottavaa, että seurat ja kartantekijät kokeilevat uuden ohjeen mukaisia karttoja tosikäytössä mahdollisimman aikaisin. Kilpailuohjeissa ja -kutsuissa on syytä mainita, kumpaa karttanormia on käytetty.

Suunnistajille uusi karttaohjeistus ei tule näkymään merkittävästi. Suurin osa karttamerkeistä säilyy ennallaan. Osa karttamerkeistä muuttuu hieman teknisiltä mitoiltaan esimerkiksi viivan leveyden tai pisteen halkaisijan osalta. Vain muutama täysin uudennäköinen karttamerkki tulee käyttöön. Lähinnä muutokset ovat sellaisia, että ne vaikuttavat kartantekijöiden karttatiedostoihin, mutta eivät näy tai vaikuta suunnistussuorituksessa.

Suomessa SSL:n karttaryhmä seuraa ja tutkii uuden ISOM 2017 -ohjeen kansainvälistä käyttöönottoa. Tällä hetkellä on tiedossa, että IOF:n julkaisemaan kuvausohjeeseen saattaa vielä tulla joitakin täsmennyksiä. Myös karttamerkkien värirakennetta ja tiedostojen väriasetuksia valmistellaan vielä lisää IOF:n toimesta lähiaikoina. Suunnistuskartan kuvausohje tulee myös vaikuttamaan muiden karttatyyppien perusmerkistöön ainakin hiihtosuunnistuksessa ja pyöräsuunnistuksessa.

SSL:n karttaryhmä seuraa tilannetta, että millaista materiaalia tulemme saamaan IOF:ltä ja myös OCAD-ohjelman tekijöiltä. Tällä hetkellä on saatavissa IOF:n kuvausohje (ISOM 2017) sekä OCAD-ohjelman päivityspaketissa luonnosvaiheen symbolitiedosto (suoraan OCAD 12-päivityksessä). Näillä kansainvälisillä ohjeilla ja aputiedostoilla on jo mahdollista tutustua ja käyttää uutta ISOM 2017-ohjetta.

SSL:n karttaryhmä julkaisee tämän vuoden aikana suomenkielisinä ISOM 2017-kuvausohjeen sekä OCAD-tiedoston ja tarvittavia lisäohjeita tiedostojen käsittelyyn ja vanhojen karttojen muunnoksiin.

Olemassa olevien karttojen muuntaminen uusille ISOM 2017-merkeille voidaan tehdä yhtä hyvin joko koko karttamerkistö ja väritaulukko vaihtaen, tai vaihtoehtoisesti vain muuttuneita karttamerkkejä muokaten. Joka tapauksessa tiedostojen muuntaminen onnistuu pelkkänä kirjoituspöytätyönä. On kuitenkin selvää, että aivan pelkällä automaattisella tiedostomuunnoksella mikään aiempi karttatiedosto ei käänny uusille karttamerkeille siistiksi karttapiirrokseksi. Muutamien karttamerkkien mitoituksissa ja ominaisuuksissa on sen verran muutoksia, että huolellista tarkastelua ja hieman käsityötä tarvitaan vanhojen karttojen muuntamisessa uuden kuvausohjeen mukaisiksi. Myös kartantekijöiden omat tiedostojen asetukset sekä lisämerkinnät vaikuttavat tiedostomuunnoksiin. Seurojen ja kartantekijöiden on syytä varata resursseja muunnostyöhön ja uuden opiskeluun.

ISOM 2017-ohje IOF:n nettisivulla.

Lisätietoja: SSL:n karttavastaava pasi.jokelainen (at)  mapline.fi