Salla Koskelan mitalit kirkastuivat IOF:n päätöksellä

Salla Koskelan pronssimitalit kirkastuivat IOF:n päätöksellä hopeisiksi. Kuva: Timo Mikkola.

Hiihtosuunnistuksen MM- ja EM-kisoissa viime kaudella mitalikantaan yltäneen Salla Koskelan mitalit kirkastuivat maanantaina. Kansainvälisen suunnistusliiton (IOF) hallitus päätti venäläisen Polina Frolovan dopinginpannan aiheuttamasta mitalien uudelleenjaosta. IOF:n päätöksen mukaan Koskelan henkilökohtaiset MM-pronssit keskimatkalla ja sprintissä kirkastuivat hopeiksi sekä naisten MM-viestihopea yhdessä Mirka Suutarin ja Marjut Turusen kanssa kultaiseksi ja sprinttiviestin pronssi hopeaksi yhdessä Ville-Petteri Saarelan kanssa.

MM-kisojen lisäksi IOF:n päätös koski myös Imatralla järjestettyjen EM-kisojen mitalien uudelleenjakamista. EM-viestissä Koskela, Turunen ja Suutari ovat nyt kultamitalisteja. Sen sijaan Saarelan ja Turunen sprinttiviestin EM-pronssi ei muutu, sillä Venäjän kakkosjoukkue oli maalissa ennen Suomea – ja ykkösjoukkueen mitätöinnin myötä se nousee virallisiin tuloksiin toiseksi.

Tuore MM-hopeanainen Salla Koskela on vielä hieman hämillään mitalin värin vaihtumisesta.

– Fiilikset ovat vähän kaksijakoiset. Lajin puolesta harmittaa, että tällaista tapahtuu, koska itselle puhdas urheilu on ainoa vaihtoehto. Toisaalta kirkkaammat mitalit ja viestin MM-kulta ovat aivan mahtava juttu, vaikka eivät tulleetkaan niin kuin olisi toivonut, Koskela korostaa.

Venäjän Polina Frolova jäi kiinni Imatran EM-kisojen sprinttiviestin jälkeisessä testissä kielletyn meldoniumin käytöstä. IOF langetti Frolovalle neljän vuoden kilpailukiellon kesäkuussa ja mitätöi hänen tuloksensa viime kauden arvokisoista.

Koskela muistuttaa, että oikea paikka ratkaista mitalien kohtalo on kilpailu.

– Mitalit haluaisi aina ratkaista paikan päällä urheilemalla. Jospa sen saisi vielä joskus kokea. Siinä on tavoitetta tulevaan, Koskela miettii.

Viime kauden paras suomalainen hiihtosuunnistaja treenaa jo täysillä kohti ensi talven EM-kisoja. MM-kisat käydään seuraavan kerran kaudella 2019.

– Olen kesään aika lailla tyytyväinen. Viime vuoteen verrattuna olen harjoitellut enemmän ja olen paremmassa kunnossa. Ensi kauden tavoitteena on henkilökohtainen EM-mitali, summaa Koskela.

Juttuun korjattu: MM-pronssit hopeiksi/Saarelan ja Turusen EM-sprinttiviestipronssi säilyy, sillä Venäjän kakkosjoukkue oli Suomen edellä ja nousee 1-joukkueen mitätöinnin myötä toiseksi virallisissa tuloksissa.

* Hiihtosuunnistustilastot liiton sivuilla päivitetään lähipäivinä.