Haku urheiluoppilaitoksiin kevään yhteishaussa

Kevään 2018 yhteishaku valtakunnallisiin urheiluoppilaitoksiin ja muihin toisen asteen oppilaitoksiin on käynnissä 20.2.–13.3.2018.

Valtakunnalliset urheiluoppilaitokset on tarkoitettu motivoituneiden ja potentiaalisten kilpaurheilijoiden opiskelupaikoiksi, joissa kansainväliselle huipulle tähtäävän urheilun yhdistäminen tavoitteelliseen opiskeluun on mahdollista. Urheiluoppilaitokset pyytävät lajiliitoilta pisteytyksen hakijoiden urheilullisesta tasosta ja potentiaalista. Oppilaitokset voivat lisäksi järjestää omia testejä oppilaitospisteytyksen tueksi.

Suunnistuksella on lajivalmennuksen myötä vahva asema Mäkelänrinteen (Helsinki), Kerttulin (Turku), Sammon (Tampere) ja Vöyrin urheilulukioissa. Muissa urheilulukioissa suunnistajat, hiihtosuunnistajat ja pyöräsuunnistajat valmentautuvat pääsääntöisesti muiden lajien valmentajien johdolla.

Virallisten urheiluoppilaitosten lisäksi Suomessa on useita urheilupainotteisia lukioita ja ammattioppilaitoksia, joissa nuoren urheilijan on myös mahdollista opiskella urheilun ehdoilla. Hankasalmen suunnistuslukio on urheilupainotteinen lukio, jossa on päätoiminen suunnistusvalmentaja. Jämsän lukiossa ja Gradia Jämsän yhteydessä toimii kestävyysvalmennusryhmä, joka tarjoaa suunnistajille hyvät olosuhteet urheilun ja opiskelun yhdistämiseen.

Urheiluoppilaitosten opiskelijavalinnan hakuprosessi ja kriteerit 2018

Olympiakomitean uutinen

Hakijoiden valinta

Valtakunnallisten urheiluoppilaitosten hakumenettely on kuvattu yllä olevan linkin kautta aukeavassa asiakirjassa. Suunnistusliitto pisteyttää hakijat (suunnistus, hiihtosuunnistus, pyöräsuunnistus) urheilusaavutusten perusteella (1–5 pistettä).  HUOM UUTTA! Kerttulin lukioon (Turun seudun urheiluakatemia), Mäkelänrinteen lukioon (pääkaupunkiseudun urheiluakatemia) ja Sammon lukioon (Tampereen urheiluakatemia) hakeville järjestetään myös fysiikkatestit maalis-huhtikuussa 2018, joilla tulee olemaan painoarvo lajipisteytyksessä. Fysiikkatestit sisältävät 3000m ratajuoksutestin ja ominaisuustestit (alla tarkemmat tiedot).

Urheilusaavutuksia arvioitaessa huomioidaan lajin loppuranki ja henkilökohtaiset SM-sijoitukset pois lukien SM-yösuunnistus. (HUOM! Lomakkeessa oleviin parhaisiin saavutuksiin ei näin ollen kirjata sijoituksia esim. viestikilpailuista, Koululiikuntaliiton mestaruuskilpailuista, aluemestaruuskilpailuista, rastiviikoilta yms.!) Urheilusaavutukset kirjataan esim. näin:
Kaudella 2016/2017:
Suunnistus: Loppuranki 9. (H16) / SM-erikoispitkä 2. (H15) / SM-pitkä 2. (H15) / SM-sprintti 5. (H15) / SM-keskimatka 15. (H15).

Hakulomake urheiluoppilaitoksiin

Fysiikkatestit (Kerttuli, Märsky ja Sampo)

Fysiikkatestit järjestetään Suunnistusliiton valmennuskeskuksiin (painopiste akatemioihin) hakeville urheilijoille. Testit järjestetään Helsingissä, Tampereella, Turussa erikseen ilmoitettavana ajankohtana maalis-huhtikuussa. Testit on mahdollista suorittaa myös Kisakallion yläkoululeirillä avoimena testitapahtumana maaliskuussa (12.-15.3.). Tarkempi ajankohta ilmoitetaan mahdollisimman pian.

Ratajuoksu 3000m (tytöt ja pojat)
Ominaisuustestit (*Kasva urheilijaksi ominaisuustestesteistä 50m, 5-loikka,  kuntopallonheitto, eteentaivutus, sisupunnerrus ja kestävyyssukkulajuoksu. Ei lapakääntöä. Lisäksi valakyykky)