Ohjeet lasten kilpailujen toteuttamiseen

Suunnistusliiton sivuilla on kattava määrä ohjeistusta lasten ja nuorten kilpailujen toteuttamiseksi. Suosittelemme jokaiselle lasten tapahtuman järjetäjälle, että tapahtumasn järjestelyissä otetaan huomioon hyviksi havaitut ohjeet.

Jokaiseen lasten tapahtumaan tulee uusia harrastajia, jotka ovat ensimmäistä kertaa kosketuksissa lajin kilpailumaailmaan. Mitä paremmin radat ja muut kilpailun toiminnot on suunniteltu lasten näkökulmasta, sen positiivisempi kokemus jännittävästä tapahtumasta muodostuu.

Hyvät kokemukset ja ikätasolle sopivat suunnistustehtävät innostavat lajissa ja kannustavat jatkamaan harrastusta.

Lasten kilpailutapahtumien järjestäjälle
  1. Tutustu Lasten ja nuorten kilpailut -sivun sisältöön. Sivulta löytyy mm.
    • Ohjeita lasten kilpailun järjestelyihin liittyen (pdf),
    • Suunnistusratoja lapsille -vihko sähköisessä muodossa,
    • Lasten ja nuorten ratojen laatiminen -koulutuksen koulutusmateriaali,
    • ”Lasten ja nuorten suunnistusradat”, eli ratojen taitotasojen taulukko (pdf).
  2. Kilpailunjohtaja: Varmista, että kilpailun organisaatio tuntee eri toimintoja koskevat ohjeistukset ja hyväksi koetut käytänteet.
  3. Lasten ja nuorten ratojen laatiminen -koulutuksia on kalenterissa vielä muutama tänä keväänä, ja tarvittaessa seurat voivat tilata ko. koulutuksen. Koulutuksen sisältöä on myös katsottavana videomuodossa.
  4. Lasten ratojen ratamestarin tulee ottaa hyvissä ajoin ennen (= yli kuukausi) kilpailua yhteyttä lasten ratojen alueelliseen valvojaan ja sopia aikatauluista ja toimista tämän valvojan kanssa.
  5. Kilpailu voi saada tähtimerkinnän IRMAn kilpailukalenterissa, kun lasten ratojen ratamestari on käynyt koulutuksen ’Lasten ja nuorten ratojen laatiminen’ vuosina 2016-2018. Saadakseen tähtimerkinnän tulee kilpailun johtajan tehdä ilmoitus asiasta sähköpostitse: irma(a)suunnistusliitto.fi. Katso lisää.

Hyviä kisavalmisteluja ja onnistuneita tapahtumia!