Kuopio on Suomen ehdokas MM-suunnistusten järjestäjäksi

Suomen Suunnistusliiton hallitus on päättänyt, että Suomi hakee suunnistuksen maastomatkojen MM-kilpailuja Kuopioon. Toiveena on järjestää suunnistuksen MM-kilpailut joko vuonna 2023 tai 2025. Tapahtuman järjestelyvastuun kantaa kokenut kisajärjestäjä Kuopion Suunnistajat. Kilpailut järjestetään Kuopion alueella ja MM-kisakylä rakentuu Tahkon ympäristöön.

Suomella oli arvioitavana MM-hakijaksi kaksi tasaväkistä hakijaa, Kuopio ja Turku. Valinta painottui monen asian summana lopulta Kuopioon.

– Molemmilta hakijoilta löytyy MM-kriteerit täyttävät kilpailumaastot ja vahvaa osaamista suurista kisajärjestelyistä. Kuopion valinnassa painottui mm. Tahko valmiina kisakylänä ja kaupungin osoittama vahva tuki suunnistukselle heti haun alkuvaiheesta lähtien, Suunnistusliiton toimitusjohtaja Mika Ilomäki sanoo.

Kuopion Suunnistajat on 70-vuotias suunnistusseura, joka järjestää aktiivista suunnistustoimintaa Kuopion alueella. KuoSu on kokenut kisajärjestäjä, joka on järjestänyt mm. vuoden 2014 Jukolan viestin. Seura pääsee kasvattamaan suurten tapahtumien järjestämiskokemusta myös ensi heinäkuussa Tahkolla järjestettävällä Fin5-suunnistusviikolla.

– Olemme tyytyväisiä, että meihin luotetaan ja pääsemme hyödyntämään Jukolan viestistä ja tulevalta Fin5-suunnistusviikolta saatua järjestelykokemusta. MM-kilpailujen järjestäminen motivoi koko seuraväkeä nuorista veteraaneihin, Kuopion Suunnistajien ja MM-järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Timo Suhonen kertoo ja muistuttaa, että seura ei ole järjestämässä tapahtumaa yksin vaan se saa vahvaa tukea monia kansainvälisiä urheilutapahtumia isännöineeltä Kuopiolta ja Tahkon alueen yrittäjiltä.

Tällä hetkellä Kansainvälinen suunnistusliitto (IOF) hakee vuoden 2023 MM-järjestäjää.

– Mahdollisesti IOF päättää samalla kertaa kahden MM-tapahtuman järjestäjästä. Suomi on valmistaututunut siihen, että MM-kilpailut voidaan järjestää joko 2023 tai 2025, Ilomäki toteaa.

MM-hakemus jätetään Kansainväliselle suunnistusliitolla tämän vuoden loppuun mennessä ja IOF:n hallitus tekee päätöksen tulevista MM-järjestäjistä ensi kesänä. Suomessa on järjestetty suunnistuksen MM-kilpailut neljästi: 1966 Fiskarssissa, 1979 ja 2001 Tampereella ja 2013 Vuokatissa.

Suunnistuksen MM-kilpailut jakaantuvat vuodesta 2019 lähtien vuorovuosina järjestettäviin maastomatkojen ja sprinttimatkojen MM-kilpailuihin. Tulevat MM-kilpailut järjestetään 2019 Norjassa (maasto), 2020 Tanskassa (sprintti), 2021 Tsekissä (maasto) ja 2022 Iso-Britanniassa (sprintti).