Nuorille tärkeää kokemusta Eurooppa-cupin sprinttiviestistä

Suomen nuorten sijoitukset jäivät vaatimattomiksi nuorten Eurooppa-cupin Sveitsissä avanneessa sprinttiviestissä. Suomen kolmosjoukkue Milja Väätäjä, Justus Vuori, Samuli Peltola ja Melina Lahdenperä oli sijalla 25. Viestin kärkikolmikon muodostivat Sveitsi, Ruotsi ja Norja.

Nuorten valmentaja Antti Örn kuvasi kisaa vauhdikkaaksi ja erittäin fyysiseksi. Helpohko rata mahdollisti kovan vauhdinpidon. Tuloksia tärkempänä Örn näkee nuorten saaman kokemuksen.

– Muilla mailla mukana on kaikki kärkinimet, mutta meillä mukana on nuoria, jotka eivät ole päässeet ikäluokkansa EM- tai MM-kisoihin. Näin saamme kansainvälistä kokemusta mahdollisimman monelle nuorelle. Tasainen ryhmämme suoriutui tänään hienosti ikäluokan parhaiden joukossa, Örn korosti.

Tärkeää kokemusta kertyi myös sprinttiviestistä, sillä tämä kilpailumuoto ei ole mukana vielä nuorten arvokisaohjelmassa.

– Siinäkin mielessä saimme tosi hyvää oppia: näimme ihan konkreettisesti, mitä tässä kisamuodossa vaaditaan, Örn totesi.

Nuorten Eurooppa-cup jatkuu lauantaina keskimatkan kilpailulla. Sunnuntaina on vuorossa pitkä matka.

Nuorten Eurooppa-cup, Villars-sur-Ollon, Sveitsi

Sprinttiviesti: 1) SUI 1 1.01.59 (Lea Widmer, Timo Suter, Reto Egger, Simona Aebersold), 2) SWE 1 1.02.39 (Jennie Börjesson-Eriksson, Simon Imark, Isac von Krusenstierna, Vilma von Krusenstierna), 3) NOR 1 1.03.04 (Malin Sandstad, Lukas Lilland, Eirik Langedal Breivik, Victoria Hästad Björnstad), 25) FIN 3 1.07.49 (Milja Väätäjä, Justus Vuori, Samuli Peltola, Melina Lahdenperä), 27) FIN 2 1.08.08 (Annika Matilainen, Lassi Vaismaa, Arttu Lindqvist, Siiri Silvennoinen), FIN 1 dsq (Maria Määttänen, Alvar Palmen, Aaro Aho, Mikaela Karjalainen), FIN 4 dnf (Venla Turakainen, Oskari Silvennoinen, Tuuli Heikkilä).