Kilpailutoiminnan kehittäminen keskiössä 2019

Suunnistusliiton liittovaltuusto kokoontui sunnuntaina Hämeenlinnassa.

Suunnistusliiton tähtää lähivuosina kotimaisen kilpailutoiminnan kehittämiseen ja monipuolistamiseen. Suunnistusliiton liittovaltuusto hyväksyi syyskokouksessaan Hämeenlinnassa vuoden 2019 talous- ja toimintasuunnitelman, jossa pääteemana on juuri kilpailutoiminnan kehittäminen.

– Viime aikoina kuntosuunnistus on ollut voimakkaasti fokuksessa, ja välillä on hyvä tarkastella perinteistä kilpasuunnistusta ja sen monipuolistamista. Viime vuosien iso plussa on ollut Jukolan viestin ja kuntosuunnistuksen suosion kasvu, mutta huolta aiheuttaa kilpailuissa käyvien määrä ja siksi haluamme sitäkin puolta kehittää, Suunnistusliiton toimitusjohtaja Mika Ilomäki pohjustaa.

Suunnistusliitto teki syksyllä laajan kyselyn suunnistustapahtumista ja tulevia kehitystoimia suunnitellaan sen pohjalta lähivuosille.

Liittovaltuusto hyväksyi Suunnistusliiton talousarvioksi ensi vuodelle 2,8 miljoonan euron suunnitelman. Se tavoittelee nollatulosta.

Tuija Soanjärvi valittiin yksimielisesti Suomen Suunnistusliiton puheenjohtajaksi seuraavalle kaksivuotiskaudelle. Soanjärvi on johtanut Suunnistusliittoa kaksi vuotta. Puheenjohtajan tavoin myös erovuoroiset varapuheenjohtaja Arttu Laine, hallituksen jäsenet Maria Rantala ja Arto Vilppola sekä varajäsen Mikko Eskola valittiin yksimielisesti jatkokaudelle.

Suunnistusliiton tämän vuoden suuri satsaus kuntosuunnistusta tukeva Rastilippu-palvelu valmistuu alkuvuodesta. Palvelu on toiminut tänä vuonna jo 2800 tapahtumassa ja sen kautta on kulkenut 100 000 suunnistussuoritusta. Vuoden 2019 tavoitteena on saada sekä suunnistajia että järjestäjiä palveleva Rastilippu laajemmin käyttöön niin ilmoittautumis-, maksu- kuin tulostoiminnoiltaankin.

* juttua muokattu: kysely tehtiin syksyllä