Haku urheiluoppilaitoksiin kevään yhteishaussa

Kevään 2019 yhteishaku valtakunnallisiin urheiluoppilaitoksiin ja muihin toisen asteen oppilaitoksiin on käynnissä 19.2. klo 8 –12.3.2019 klo 15.

Urheilulukioihin haetaan vain yhteishaun kautta, ammatillisiin urheiluoppilaitoksiin voidaan hakea sekä yhteishaun, että jatkuvan haun kautta. Toisen asteen yhteishaussa virallisiin urheiluoppilaitoksiin haettaessa urheilija täyttää sähköisen oppilaitoshaun (opintopolku.fi).

Lisäksi urheilijan tulee lähettää Urheiluoppilaitosten hakulomake 2019 tai urheiluoppilaitoksen oma hakulomake yhteishaun päättymiseen mennessä oppilaitokseen (yhteystiedot oppilaitoksen kotisivuilla).

Lue lisää Olympiakomitean sivuilta

Urheiluoppilaitokset on tarkoitettu tavoitteellisesti valmentautuville nuorille urheilijoille, jotka tavoittelevat kansainvälistä menestystä tai ammattilaisuutta lajissaan. Urheiluoppilaitoksessa opiskeleva urheilija on motivoitunut ja sitoutuu urheilijan elämään ja suureen harjoitusmäärään sekä hoitamaan opiskeluvelvoitteensa hyvin. Urheiluoppilaitokseen haettaessa urheilijan tulee lähipiirinsä kanssa huolellisesti pohtia, mikä on urheilijan kannalta sopivin ympäristö urheilun ja opiskelun yhdistämiselle toisella asteella.

Suunnistuksella on lajivalmennuksen myötä vahva asema Mäkelänrinteen (Helsinki), Kerttulin (Turku), Sammon (Tampere), Hankasalmen ja Vöyrin urheilulukioissa. Muissa urheilulukioissa suunnistajat, hiihtosuunnistajat ja pyöräsuunnistajat valmentautuvat pääsääntöisesti muiden lajien valmentajien johdolla.

Virallisten urheiluoppilaitosten lisäksi Suomessa on useita urheilupainotteisia lukioita ja ammattioppilaitoksia, joissa nuoren urheilijan on myös mahdollista opiskella urheilun ehdoilla. Muun muassa Jämsän lukiossa ja Gradia Jämsän yhteydessä toimii kestävyysvalmennusryhmä, joka tarjoaa suunnistajille hyvät olosuhteet urheilun ja opiskelun yhdistämiseen.

Hakijoiden valinta

Urheiluoppilaitokset pyytävät lajiliitoilta pisteytyksen hakijoiden urheilullisesta tasosta ja potentiaalista. Oppilaitokset voivat lisäksi järjestää omia testejä oppilaitospisteytyksen tueksi. Suunnistusliitto pisteyttää hakijat (suunnistus, hiihtosuunnistus, pyöräsuunnistus) urheilusaavutusten perusteella (1–5 pistettä).

Urheilusaavutuksia arvioitaessa huomioidaan lajin loppuranki ja henkilökohtaiset SM-sijoitukset pois lukien SM-yösuunnistus. (HUOM! Lomakkeessa oleviin parhaisiin saavutuksiin ei näin ollen kirjata sijoituksia esim. viestikilpailuista, Koululiikuntaliiton mestaruuskilpailuista, aluemestaruuskilpailuista, rastiviikoilta, kansallisista yms.!) Urheilusaavutukset kirjataan esim. näin:
Kaudella 2018:
Suunnistus: Loppuranki 9. (H16) / SM-erikoispitkä 2. (H15) / SM-pitkä 2. (H15) / SM-sprintti 5. (H15) / SM-keskimatka 15. (H15).

Fysiikkatestit (Kerttuli, Märsky ja Sampo)

Kerttulin lukioon (Turun seudun urheiluakatemia), Mäkelänrinteen lukioon (pääkaupunkiseudun urheiluakatemia) ja Sammon lukioon (Tampereen urheiluakatemia) hakeville järjestetään fyysisiä ominaisuuksia mittavat testit, joilla on 1,0 pisteen painoarvo lajipisteytyksessä  (SM-menestyksen ja rankisijoituksen perusteella saataviin pisteisiin tehdään vähennys tai lisäys -0,5…+0,5).

Fysiikkatestit sisältävät 3000m ratajuoksutestin ja ominaisuustestit (50m, 5-loikka,  kuntopallonheitto, eteentaivutus, sisupunnerrus, kestävyyssukkulajuoksu, valakyykky). Testit järjestetään Helsingissä, Tampereella, Turussa. Kaikki testitapahtumat ovat avoimia Kerttuliin, Märskyyn ja Sampoon hakeville.

SSL Urheilulukiotesti ohjeet

Testien aikataulu

Helsinki
19.3. klo 14.00 ominaisuustestit, Liikuntamylly