Päivitä tietosi lasten kilpailujen toteutuksesta

Suunnistusliiton sivuilla on kattava ohjeistus lasten ja nuorten kilpailujen toteuttamiseksi. Suosittelemme jokaiselle lasten tapahtuman järjestäjälle, että tapahtuman toteutuksessa otetaan huomioon nämä hyviksi havaitut ohjeet.

Jokaiseen lasten tapahtumaan tulee uusia harrastajia, joille harrastuksessa on paljon uutta opittavaa ja osa on ensimmäistä kertaa kosketuksissa lajin kilpailumaailmaan. Mitä paremmin kilpailun toiminnot ja suunnistusradat on suunniteltu lasten näkökulmasta, sen positiivisempi kokemus jännittävästä tapahtumasta muodostuu.

Hyvät kokemukset ja ikätasolle sopivat suunnistustehtävät innostavat lajissa ja kannustavat jatkamaan harrastusta.

Suositus: 10-vuotiaiden ja nuorempien sarjat

Lapsille ja nuorille toivotaan järjestettävän monipuolisesti erilaisia osallistumismahdollisuuksia kilpailuihin. Monet lapset ovat innokkaita kilpailemaan jo 8-vuotiaana, joten heille toivotaan järjestettävän oma sarja. Tämä sarja määritellään Irmaan kuntosarjaksi. Lisäksi saattajasarjat ovat tervetulleita Rastirallin rinnalle. Suositus 10-vuotiaiden ja nuorempien sarjojen toteutustavasta löytyy ohjesivulta Lasten ja nuorten kilpailut.

8-vuotiaiden RR-rata voi olla sama kuin 10RR-sarjoissa, mikäli rata maastoltaan ja pituudeltaan soveltuu nuoremmille kilpailijoille. Halutessaan kilpailun järjestäjä voi toteuttaa kaksi rastireittirataa: Lyhyemmän ja pidemmän. Näiden toteutuksesta löytyy ohjeet ”Lasten ja nuorten kilpailut” -sivun koulutustiedostoista (2019_2_Suunnistusratoja lapsille ja nuorille, diat 35 ja 36).

Lasten kilpailutapahtumien järjestäjälle

1. Kilpailunjohtaja: Varmista, että kilpailun organisaatio tuntee eri toimintoja koskevat ohjeistukset ja hyväksi koetut käytänteet.
  2. Tutustu Lasten ja nuorten kilpailut -sivun sisältöön. Sivulta löytyy mm.
    • Ohjeita lasten kilpailun järjestelyihin liittyen (pdf),
    • Suunnistusratoja lapsille -vihko sähköisessä muodossa,
    • Lasten ja nuorten ratojen laatiminen -koulutuksen koulutusmateriaali,
    • ”Lasten ja nuorten suunnistusradat”, eli ratojen taitotasojen taulukko (pdf).
  3. Osallistu Lasten ja nuorten ratojen laatiminen -koulutukseen.  Tarvittaessa seurat voivat tilata ko. koulutuksen. Koulutuksen sisältöä on myös katsottavana videomuodossa.
  4. Lasten ratojen ratamestarin tulee ottaa hyvissä ajoin ennen kilpailua (viimeistään n. 1,5 kk aikaisemmin) yhteyttä lasten ratojen alueelliseen valvojaan ja sopia aikatauluista ja toimista valvojan kanssa.
  5. Kilpailu voi saada tähtimerkinnän IRMAn kilpailukalenterissa, kun lasten ratojen ratamestari on käynyt koulutuksen ’Lasten ja nuorten ratojen laatiminen’ vuosina 2017-2019. Saadakseen tähtimerkinnän tulee kilpailunjohtajan tehdä ilmoitus asiasta sähköpostitse: irma(a)suunnistusliitto.fi. Katso lisää.

Hyviä kisavalmisteluja ja onnistuneita tapahtumia!