Hiihtosuunnistuksen MM-kilpailujen 2022 järjestelysopimus allekirjoitettu

Kansainvälinen Suunnistusliitto (IOF) päätti viime elokuussa antaa Suomen järjestettäväksi hiihtosuunnistuksen MM-kilpailut, nuorten (20 v) MM-kilpailut ja nuorten (17 v) EM-kilpailut vuonna 2022. Tapahtuma järjestetään Kemissä ja Keminmaassa 14-19.3.2022. Kansainvälinen Suunnistusliitto (IOF) ja Suomen Suunnistusliitto ovat allekirjoittaneet kilpailuja koskevan järjestelysopimuksen.

Suomen MM-hakemus perustui Kemissä ja Keminmaassa toimivan suunnistuksen erikoisseura Suunta 2000 ry:n valmistelemaan suunnitelmaan tapahtuman järjestelyistä. Alkuperäinen suunnitelma käsitti vain aikuisten MM-kilpailut, mutta samaan kisaviikkoon myönnettiin myös juniorien kisat. Tämän myötä kilpailijoiden kokonaismäärän ennakoidaan nousevan yli 300 osanottajan viikon aikana tapahtuvissa neljässä eri kilpailussa.

Suomen Suunnistusliitto ja Suunta 2000 allekirjoittivat  13.12.2019 järjestelysopimuksen, jolla seura ottaa vastuun tapahtuman järjestämisestä. Järjestelysopimuksen allekirjoittajina olivat Suomen Suunnistusliiton toimitusjohtaja Mika Ilomäki ja Suunta 2000 ry:n puheenjohtaja Olavi Holopainen

Suunta 2000 on kokenut hiihtosuunnistuksen arvokilpailujen järjestäjä, joka on järjestänyt maailmancupin avauskierroksen Ylläksellä muiden lappilaisseurojen kanssa ja viimeksi kaksi vuotta sitten yksin. MM-tapahtuma on vielä haastavampi, mutta seura katsoo pystyvänsä järjestämään Kallin hiihtokeskuksesta käsin tasokkaat kilpailut. Kallin kilpailukeskuksen toimintojen lisäksi merkittävää toimintaa on myös Kemiin sijoittuva kisakeskus, jossa pidetään avajaiset, joukkueenjohtajien kokoukset ja palkintojenjaot.

Suunta 2000 ottaa nyt allekirjoitetulla järjestelysopimuksella myös taloudellisen vastuun tapahtuman järjestämisestä. Suunnistusurheilussa MM-kilpailuissa osallistuvat maat maksavat osanottomaksut ja vastaavat itse majoitus- ja ruokailukuluistaan. Talkootyön osuus järjestelyissä on merkittävä, mutta tasokkaisiin järjestelyihin käytetään myös ostopalveluja mm. tulospalvelun ja live-TV-tuotannon osalta. Hakemuksen suunnitteluvaiheessa varmistui Kemin kaupungin ja Keminmaan kunnan taloudellinen tuki tapahtumalle, mikä osaltaan mahdollisti hakemuksen jättämisen. Myös erilaiset kumppanuudet ovat tuomassa edellytykset onnistuneille järjestelyille.

Suunta 2000 on nyt kolmen vuoden arvokilpailuputkessa, kun vuoden 2022 MM-tapahtumaa edeltää jo ensi maaliskuussa pitkän matkan SM-kilpailu Lapin Lumirastien yhteydessä Kemissä ja maaliskuussa 2021 Kemissä järjestettävät MM-esikilpailut, joissa sprintti toteutetaan Kemin keskustassa ja hiihtosuunnistuksen MM-lajiohjelmaan uutena tuleva takaa-ajo Rovan maastoissa. Näin yhteistyökumppaneille voidaan tarjota kolmen vuoden merkittävä näkyvyys.

Lisätiedot: Veli-Markku Korteniemi, puh.  0400 392494
www.wsoc2022.com sivut avataan tammikuun 2020 alussa.