Santasport O-camp 2020 -leiri kokoaa 15-16-vuotiaat Rovaniemelle Jukolan jälkeen

Perinteikäs suunnistuksen VOL-leiri uudistuu ensi kesänä, kun koko Suomen 15-16-vuotiaiden suunnistajien parhaimmisto kutsutaan Rovaniemelle Jukolan jälkeen 14.-18.6. Santasport O-camp 2020 -leirille.

Ensimmäiset leiriläiset on valittu vuoden 2019 suunnistuksen loppurankin perusteella (vuonna 2004 syntyneet) ja lisävalinnat tehdään kevään SM-keskimatkan jälkeiseltä rankilistalta sarjoista H ja D 16, jolloin myös vuonna 2005 syntyneet huomioidaan valinnoissa.

Leirin järjestelyistä vastaavat yhteistyössä Santasport, Ounasvaaran Hiihtoseura ja Suunnistusliitto. Tavoitteena on laadukas ja mieleenpainuva leiri sekä valmennuksellisesti että yhteisöllisyyden näkökulmasta. Harjoittelun pääpaino on taidon kehittämisessä pohjoisen Suomen maastotyypissä, mutta mukana on tutusti ratatesti sekä tytöille että pojille.

Aiemmista vuosista poiketen  kaikki urheilijat leireilevät samassa paikassa samaan aikaan. Tavoitteena on noin sadan nuoren urheilijan saattaminen yhteen suunnistuksen eri vaatimuksia opetellen ja kokeillen.

– Luvassa on jälleen varmasti ikimuistoinen kokemus sekä laadukas valmennusleiri samassa paketissa. Vanha VOL-malli vaati muutoksia jo siksikin, että toinen monivuotisista järjestäjistä eli Vuokatti huolehtii vuoden 2020 Leimaus-leiristä, joten uusi paikka olisi ollut joka tapauksessa tarpeen, toteaa liiton nuorisopäällikkö Timo Saarinen.

-Nyt kun Jukola järjestetään Rovaniemellä, mietittiin synergiaetuna sitä, että nuoret ovat jo valmiina pohjoisessa, joten hyvät ja erilaiset maastot ovat helposti tavoitettavissa. Samalla laskettiin, että tällä järjestelyllä ylimääräinen matkustaminen vähenee. Nuorten kalenteri on muutenkin varsin tiivis, jatkaa Saarinen.

Leiriohjelman suunnittelee OH:n Mikko Ojanaho ja leirin johtajana toimii Susanna Parkkisenniemi Santasportista. Lisäksi urheilijoiden valmentajina ja ohjaajina tullaan näkemään myös maajoukkuetason suunnistajia. Tavoitteena onkin samalla tarjota näille nuorille suunnistajille hyvä mahdollisuus saada kokemusta suunnistusvalmennuksesta.

-Tämän leirikokonaisuus on tärkeä ja tarpeellinen osa Suunnistusliiton nuoriso- ja huipputoiminnan yhteisellä suunnistajan polulla Leimaus-leirin ja Suunta Huipulle-leirityksen välivaiheessa. 15-16 vuotiaat ovat se ikäluokka, jossa myös monesti tehdään ratkaisuja oman suunnistusuran suunnasta. Rovaniemen leirillä tärkeänä teemana on myös nuorten yhteisöllisyys,  kertoo Timo Saarinen.

Lisätietoja leiristä ja ensimmäiset valinnat

edf