Timo Ritakalliosta Suunnistusliiton uusi puheenjohtaja

Timo Ritakallio valittiin Suomen Suunnistusliiton uudeksi puheenjohtajaksi vuosille 2021-2022 liittovaltuuston syyskokouksessa Tampereella 14.11.2020. Samalla liittovaltuusto hyväksyi Suunnistusliiton uuden strategian vuosille 2021-2025 sekä vuoden 2021 toimintasuunnitelman ja talousarvion.

Suunnistusliiton väistyvä puheenjohtaja Tuija Soanjärvi kiitti suunnistustoimijoita yhteistyöstä vuonna 2017 alkaneen kautensa päätteeksi ja luovuttaa nyt kartan eteenpäin Timo Ritakalliolle, joka palaa Olympiakomitean puheenjohtajan tehtävän päätyttyä jälleen Suunnistusliiton johtoon. Nuoresta saakka suunnistusta aktiivisesti harrastanut 58-vuotias Ritakallio toimii OP Ryhmän pääjohtajana. Urheilujohtamisesta hänellä on myös vankka tausta.

– Olen tutustunut uuteen strategiaan ja mielestäni se vaikuttaa varsin hyvältä. Visiomme on olla kansainvälisesti menestyvä suunnistusmaa, jossa yhä useampi suunnistaa. Tästä on hyvä lähteä yhdessä kehittämään suomalaista suunnistusta, totesi Timo Ritakallio.

Timo Ritakallio
Suunnistusliiton liittohallitukseen valittiin  kaksivuotiskaudelle  2021-2022 toiseksi varapuheenjohtajaksi Maria Rantala erovuoroisen Arttu Laineen tilalle. Erovuorossa olleista jäsenistä Arto Vilppola ja varajäsenistä Mikko Eskola jatkavat myös seuraavalla kaudella. Aiemmin varajäsenenä ollut Antti Orkola nousee varsinaiseksi jäseneksi ja uutena varajäsenenä aloittaa Sanna Pusa.

Liittohallituksen jäseniä Sanna Pusa, Maria Rantala (uusi varapj.) ja Mikko Eskola. Väistyvä liittohallituksen pj. Tuija Soanjärvi keskellä ja liittovaltuuston varapj.ksi valittu Virpi Remahl oikealla.
Uusi strategia herätti keskustelua ja sai kiitosta

Suunnistusliiton uusi strategia vuosille 2021-2025 hyväksyttiin liittovaltuustossa ja siinä nähtiin hyviä painopisteitä kohti tulevaisuutta monella saralla. Strategian työstössä oli tällä kertaa mukana myös runsaasti seurakentän edustajia, jolla pyrittiin lisäämään laajemmin vaikutusmahdollisuuksia. Liittovaltuusto keskusteli vielä innokkaasti strategiasta ennen sen hyväksymistä.

– Tulevan strategiakauden keskeisiä tavoitteita ovat huippu-urheilumenestyksen lisäksi suunnistuksen harrastajamäärän kasvattaminen, erityisesti lasten ja nuorten osalta sekä tapahtumatoiminnan kehittäminen. On tärkeä saada todennettua suunnistusta harrastavien määrä jatkossa paremmin, ja tavoitteena on strategiakauden aikana saavuttaa 75 000 suunnistajan raja. Jatkossa on myös yhä tärkeämpää tunnistaa vastuullisuus ja yhdenvertaisuus suunnistustoiminnassa. Kantava teema tulevissa reitinvalinnoissa kohti tavoitteita on liiton, seurojen ja kaikkien suunnistustoimijoiden yhdessä tekeminen, valottaa Suunnistusliiton toimitusjohtaja Mika Ilomäki uuden strategian linjauksia.

Uuden strategian nostoja on jo tuotu mukaan vuoden 2021 toimintasuunnitelmaan, joka myös hyväksyttiin liittovaltuustossa.

– Ensi vuonna painopisteitä ovat lisenssimäärien nosto koronaa edeltävälle tasolle, lajisääntöuudistukset mahdollisten kevytkisojen toteuttamiseksi sekä seurojen tukeminen kuntien kartta-avustusten lisäämisessä. Lasten ja nuorten osalta on tuettava seuroja siinä, että suunnistuskoululaiset tulevat rekisteröidyiksi ja näkyvät harrastajamäärissä. Siinäkin liiton on oltava aktiivinen tämän haasteellisen vuoden jälkeen, Ilomäki toteaa.

Tulosennuste vuodelle 2020 on positiivinen

Toimitusjohtaja Mika Ilomäki esitteli myös Suunnistusliiton tulosennusteen vuoden 2020 osalta, ja talous näyttää selkeästi odotettua positiivisemmalta. Säästöjä on tullut kevään lomautusten myötä henkilöstökuluissa, mutta merkittävin tekijä kulujen pienentymisessä on kansainvälisen kilpailukauden peruuntuminen koronan  myötä. Vastaavasti kotimainen kilpailutoiminta oli kesäkuun alussa tehtyä arviota huomattavasti runsaampaa, mikä on näkynyt myös liitolle tulleissa kilpailumaksuissa.

– Kiitos seuroille aktiivisista kilpailujärjestelyistä nopeallakin aikataululla. Nyt näyttää siltä, että voimme jakaa myös seuroille kartta-avustuksia, mikä on hieno asia. Toki ensi vuosi tulee olemaan varmasti yhtä arvoituksellinen, joten siihenkin on varauduttava ja positiivinen tulos antaa myös siihen puskuria, kertoo Mika Ilomäki.

Liittohallitus tekee päätöksen seuroille jaettavista kartta-avustuksista kokouksessaan 8.12.