Kevään 2021 suunnistuskilpailujen ja kuntosuunnistusten järjestäminen

Moni järjestäjä miettii mikä kevään suunnistuskilpailujen ja kuntosuunnistusten kohtalo on koronatilanteesta johtuen.

Suunnistusliitto kannustaa järjestämään suunnistuskilpailuja ja omatoimirasteja, jos määräykset eivät niitä rajoita. Tällä hetkellä kieltäviä määräyksiä ei ole seuraavaksi kerrotulla tavalla.

Voimassa olevien Aluehallintovirastojen (Avi) määräysten mukaan kilpailuja ja kuntosuunnistuksia voidaan keväällä järjestää tietyin edellytyksin. Tilanne saattaa muuttua, joten on tärkeää, että järjestäjät tarkistavat alueensa viranomaisten määräykset ja ohjeet ajantasaisesti.

Avi on linjannut, että suunnistuskilpailuja, joissa osallistujilta edellytetään kilpailijalisenssiä voidaan järjestää kunhan yleisöä ei ole. Tällaiset kilpailut eivät ole yleisötapahtumia.

Normaalien kuntorastien järjestäminen sen sijaan tulkitaan yleisötapahtumaksi ja niiden järjestäminen ei ole mahdollista tai mielekästä rajattujen osallistujamäärien vuoksi.

Omatoimirasteja voi Suunnistusliiton tulkinnan mukaan järjestää, koska niissä osallistujalle tarjotaan mahdollisuuttaa suunnistaa omaan tahtiin tietyllä alueella ilman muita järjestelyjä.

Kilpailuihin ja kuntosuunnistuksiin liittyvä Aluehallintoviraston tiedote.