Leimaus-leiri 2022 Kuopiossa – Mari Eder ensimmäiseksi leirikummiksi

Lasten ja nuorten valtakunnallinen Leimaus-suunnistusleiri järjestetään ensi kesänä Kuopiossa. Leirille odotetaan saapuvan noin 1500 osallistujaa ja seuraohjaajaa. Leiriläisten ikähaitari on 8-18 vuotta.

– Leimaus-leirin järjestelyvuoro kiertää eri paikoissa, ja on hienoa saada valtakunnallinnen leiri ensi vuonna tänne Kuopioon, kertoo leirin isäntä ja moninkertainen Jukola-voittaja Hannu Airila.

Leiri järjestetään koulujen ensimmäisellä kesälomaviikolla maanantaista torstaihin 6.-9.6.2022, jolloin nuoria suunnistajia näkyy myös Kuopion katukuvassa.

– Leirin keskus on Rauhalahden kylpylällä. Osallistujat majoittuvat hotellin lisäksi leirintäalueella ja Jynkän koululla. Lisäksi majoituskäytössä on Kuopaksen Rauhalahdessa sijaitsevia asuntoja, Airila kertoo.

Harjoituksissa teemana oppimaan oppiminen

Leirin harjoitusten suunnittelusta vastaa maajoukkuetason suunnistaja Miia Niittynen, joka voitti viime viikonloppuna pronssia yösuunnistuksen SM-kilpailuissa Haminassa.

– Leirille tulee eri puolilta Suomea osallistujia, jotka eivät välttämättä ole koskaan ennen suunnistaneet savolaisessa maastossa. Tavoitteenani on suunnitella leirin harjoitukset siten, että niissä on jotain uutta oivallettavaa iästä ja taitotasosta riippumatta, Niittynen kuvaa harjoitusten suunnittelun filosofiaa.

Harjoitusradat kiertelevät ainakin Rauhalahden, Jynkänvuoren ja Pirtin alueilla. Leiriviikon kruunaa vauhdikas leiriviesti, jossa leiriläiset pääsevät mittaamaan taitoja keskenään.

– Leirin teemana on oppimaan oppiminen. Käytännössä tämä näkyy siten, että teemme harjoituksista opastus- ja vinkkivideoita osallistujille etukäteen katsottavaksi. Näin he oppivat harjoituksen aikana kiinnittämään paremmin huomiota oikeisiin asioihin, minkä takia suunnistustaito kehittyy nopeammin, Niittynen kertoo.

Leiristipendi mahdollistaa osallistumisen

Leirin järjestelyissä tehdään yhteistyötä HOPE ry:n kanssa sen eteen, että mahdollisimman monella lapsella olisi mahdollisuus osallistua leirille perheen taloudellisesta tilanteesta riippumatta.

– Vaikka suunnistus on edullinen laji harrastaa, saattavat kilpailu- ja leirimaksut nousta joillekin perheille liian suureksi. Minulle itselle suunnistus ja liikunta ylipäätään ovat tuoneet paljon hyviä asioita elämään. Sen vuoksi haluan auttaa liikuntaharrastuksen pariin myös heitä, joilla harrastukseen ei muuten välttämättä olisi varaa, Airila kertoo.

Kuopion HOPE on perustanut erillisen tilin, josta myönnetään osallistumisen mahdollistavia leiristipendejä seurojen hakemusten perusteella tukea tarvitseville. Stipendin suuruus päätetään hakemuksen perusteella kattamaan esimerkiksi matkakulut, majoittumisen tai koko leirin. Stipendien avulla on tavoitteena mahdollistaa leirille osallistuminen sadalle sellaiselle lapselle, jotka eivät muuten pääsisi mukaan.

– Me HOPEssa haluamme, että lapsilla ja nuorilla olisi tasavertaisemmat mahdollisuudet arkeen. Mielekäs harrastus ja vapaa-ajan tekeminen vaikuttavat positiivisesti lasten ja nuorten hyvinvointiin. Tuemme lasten ja nuorten harrastuksia osana normaalia toimintaamme. Olemme todella iloisia tästä yhteistyöstä, joka mahdollistaa mukavaa kesätekemistä hienon lajin parissa vähävaraisten perheiden lapsille, kertoo HOPE ry:n Kuopion tiiminvetäjä Hanna Hakulinen.

Ampumahiihtäjä Mari Eder on lupautunut yhdeksi leirikummiksi.

– Lähdin Leimauksen leirikummiksi siitä syystä, että lähtökohtaisesti haluan olla mukana kaikessa sellaisessa, jossa tuetaan nuorten urheilua ja harrastusmahdollisuuksia. Sen lisäksi minulla on myös hyviä muistoja suunnistajista 2017 vuoden Jukolasta, sillä ilman apua olisin metsässä varmaan edelleen, Eder muistelee.

Lahjoituksia leiristipendeiksi otetaan vastaan 1.10.-30.11.2021. Tämän jälkeen seurojen vastuuhenkilöt voivat hakea stipendiä.

Lisätiedot ja kysymykset:

www.leimausleiri.fi