Hiihtosuunnistuksen MM-kilpailut Keminmaassa 14.-19.3.2022

Keminmaan MM-hiihtosuunnistusten järjestelyt etenevät suunnitellusti. Maaliskuun puolivälin jälkeen kilpaillaan aikuisten MM-kisat, nuorten (20 v) MM-kisat ja nuorten (17 v) EM-kisat Kallin hiihtokeskuksen maastoissa Keminmaassa.
Kilpailumaaston lumitilanne oli jo tammikuun puolivälissä aika hyvä ja lisää lunta tulee varmasti ennen maaliskuun puolta väliä.

Kilpailujen pääratamestari Velu Sipola on käynnistelemässä moottorikelkkoja lisäurien avaamiseksi. Toki kilpailualueella on jo kilometrikaupalla valmista latukoneella tehtyä urastoa. Koronapandemiakin on jäämässä ohimeneväksi uhaksi.
– Alueen vastaavien terveysviranomaisten kanssa on oltu säännöllisesti yhteydessä ja tämänhetkisen tilanteen mukaan kilpailut voidaan järjestää koronapandemiasta huolimatta, MM-kilpailujen johtaja Tuomas Pussila kertoo.

Keminmaan MM-hiihtosuunnistuksia on helppo seurata. ISTV lähettää joka kilpailusta suorat lähetykset. Ulkomailla lähetyksiä voi seurata IOF:n omalta kanavalta.

300 kilpailijaa tulossa

Tammikuun alkupuolelle kisajärjestäjät olivat odottavalla kannalla.
– Kun alustavia ilmoittautumisia kertyi liki kolmesataa, se ratkaisi kilpailujen järjestämisen. Osanottajia on tulossa 17 maasta, Pussila sanoo.

Suurin osallistujamäärä tulee tämän hetken ykkösmaasta Venäjältä, mutta suurin joukoin ovat mukana myös Ruotsi ja Norja Suomen lisäksi. Norjan osalta kiinnittyy huomio siihen, että nuorten EM-urille maa ei lähetä joukkuetta.

Kokenut kisajärjestäjä

Käytännön järjestelyistä vastaava Suunta 2000 on kokenut arvokisajärjestäjä. Ensimmäiset SM-hiihtosuunnistukset seura järjesti vuonna 1993 ja sen jälkeen SM-järjestelyt ovat olleet käsillä kymmenkunta kertaa. Vuonna 2007 seura järjesti Pohjoismaiden mestaruuskilpailut 10 päivän varoitusajalla, kun etelämpänä oli lumipulaa. Maailmancupia Suunta 2000 oli järjestämässä Ylläksen maisemissa ensi kertaa 2013 ja parin vuoden välein sen jälkeenkin.

Onpa Suunta 2000 ollut myös uranuurtaja sprinttikilpailun kehittäjänä. Jo vuonna 1999 seura järjesti Kemin maailmankuulun Lumilinnan kupeessa hiihtosuunnistuksen iltakilpailut. Miesten sarjan voiton vei yksi sen ajan kärkinimistä, Pekka Varis, nipin napin alle 10 minuutin ajalla. Pekka Varis on sittemmin kunnostautunut gps-seurannan kehittäjänä.

MM-hiihtosuunnistusten kilpailunjohtaja Tuomas Pussila on ollut hiihtosuunnistuksissa mukana pikkupojasta lähtien. Järjestelyissä keskeinen tekijä, ratamestariryhmän johtaja Velu Sipola, tarkkaili vuosikausia kokeneiden Erkki Alakuijalan ja Toivo Merkkiniemen ratamestarityöskentelyä ottaen sitten pikkuhiljaa itse ohjat käsiinsä.

Järjestelytoimikunnan kansainvälisenä apuna on Veli-Markku Korteniemi. Suunnistusliiton varapuheenjohtajana 1980-90-luvuilla toiminut Korteniemi oli myös pitkään IOF:n hiihtosuunnistuskomiteassa ja oli tärkeässä roolissa niin vuoden 2005 Levin MM-hiihtosuunnistuksissa kuin neljä vuotta myöhemmin Japanin vastaavissa kisoissa.