Suunnistuksen valtionapu 813 000 euroa

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt vuoden 2022 yleisavustukset lajiliitoille. Suunnistusliiton valtionapu on 813 000 euroa, joka on 25 000 euroa viimevuotista vähemmän.

Valtionavustuksissa on voimassa nyt uudet avustuskriteerit, jotka on jaettu järjestöryhmäkohtaisiin peruskriteereihin (85% avustuksesta) ja kaikille yhteisiin vastuullisuuskriteereihin (15% avustuksesta). Peruskriteerien tärkeimpänä mittarina on lajin rekisteröityneiden harrastajien lukumäärä, eli käytännössä lisenssien lukumäärä.

– Suunnistuksen valtionapu putosi kolme prosenttia viime vuodesta, mutta tuen kokonaismäärä säilyi kuitenkin hyvällä tasolla.  On kuitenkin huomattava, että tuen määrä on ollut pienessä laskusuunnassa jo useamman vuoden. Rekisteröityneiden harrastajien määrä on tulevina vuosina määrittävä tekijä lajiliittojen valtionavuissa, kommentoi Suunnistusliiton toimitusjohtaja Mika Ilomäki.

Liikuntaa edistävien järjestön avustukset on luettavissa OKM:n sivuilta