Haku suunnistuksen yläkoululeirityksiin on käynnissä

Suunnistuksen yläkoululeirityksiin haku kaudelle 2022-2023 on nyt käynnissä. Suunnistusvalmennusta järjestetään Kisakallion, Kuortaneen, Pajulahden, Tanhuvaaran, Varalan ja Vuokatin urheiluopistojen yläkoululeirityksillä 7.-9. luokkalaisille. Vuokatin yläkoululeiritysohjelmaan kuuluu myös hiihtosuunnistus. Lisäksi on ruotsinkielinen yläkoululeiritys Norrvallassa (Folkhälsan). Hakuaikaa suunnistuksen yläkoululeirityksiin on pääsääntöisesti 30.6. saakka.

Motivaatio ja halu kehittyä urheilijana ratkaisevat

Suunnistuksen yläkoululeirityksiin ei ole pääsykoetestejä tai -kriteereitä. Tarvitaan kuitenkin kilpaurheilullinen asenne, vahva motivaatio harjoitteluun sekä halu kehittyä huippu-urheilijaksi. Lisäksi edellytetään perheen sitoutumista koko vuoden leiritysohjelmaan ja  leirien väliseen kehitysprojektiin.

Parisataa 7.-9. lk suunnistajaa vuosittain mukana leirityksessä

Menneenä lukuvuotena 2021-2022 suunnistuksen yläkoululeiritykseen on osallistunut seitsemällä urheiluopistolla jo lähes 200 nuorta urheilijaa. Osallistujamäärät ovat kasvaneet vuosittain. Neljässä vuodessa suunnistajien määrä on jopa tuplaantunut ja uusia opistoja on tullut mukaan. Tällä hetkellä nuorilla on mahdollisuus osallistua yläkouluikäisten valmennusleireille melko kattavasti eripuolilla Suomea ja erilaisissa maastoissa Pohjois-Suomea lukuun ottamatta.

Kuva: Suunnistuksen yläkoululeiritystä tarjoavat seitsemän urheiluopistoa kartalla. Kuva Google maps.
Tukea kokonaisvaltaiseen urheilijaksi kasvamiseen
Yläkoululeiritys on osa Olympiakomitean yläkouluohjelmaa, jonka tarkoituksena on nuorten urheilijoiden tukeminen koulun ja urheilun yhteensovittamisessa. Painopisteenä leiritysjärjestelmässä ovat koulu ja opiskelu, elämäntaidot sekä urheilullinen kehittyminen. Yläkoululeirityksen myötä lahjakkailla nuorilla on matalampi kynnys ja paremmat valmiudet siirtyä myöhemmin urheiluakatemioihin.

Suomen Suunnistusliitto suosittelee tavoitteellisesti harjoittelevia, urheilullisesti motivoituneita ja huipulle pyrkiviä kilpasuunnistajia hakemaan mukaan yläkoululeirityksiin. Yläkouluikä on tärkeä vaihe urheilijan polulla kohti huipputasoa. Yläkoululeirityksien laadun takaa koulutetut valmentajat, Olympiakomitean yläkouluohjelman valtakunnalliset kokonaisvaltaisen valmennuksen sisällöt sekä lajin omat yläkoululeirityksen valmennuslinjaukset.

”Yläkoululeirityksessä laadukkaan suunnistuksen lajivalmennuksen takaavat osaavat ja koulutetut valmentajat. Lajivalmentautumisen lisäksi yläkoululeiritysohjelma tarjoaa kuitenkin paljon muutakin. Urheiluopistojen asiantuntijat pystyvät tarjoamaan nuorille urheilijoille tärkeitä oppeja fysiikkaharjoittelusta, psyykkisistä taidoista, ravinnosta sekä terveyteen edistämisestä, jotka luovat edellytyksiä pitkäjänteiselle kehittymiselle urheilijan polulla. Toki myös tärkeässä roolissa ovat myös kaverisuhteet. Leirityksestä voi löytää uutta paloa urheiluun, kun tutustuu muihin saman henkisiin tavoitteellisiin nuoriin.” Suunnistusliitossa yläkoululeiritysohjelmaa koordinoiva Katri Lindeqvist kertaa Olympiakomitean ohjelman tavoitteita. Lindeqvist kannustaa nuoria urheilijoita mahdollisuuksien mukaan myös vaihtelemaan opistoja erilaisiin maastotyyppeihin tutustumisen näkökulmasta. ”Meillä on joka opistolla huippuvalmentajia, mutta hyvin erilaisia maastoja. Yläkoululeiritykset ovat myös mahdollisuus päästä harjoittelemaan arkiharjoittelusta poikkeaviin maastotyyppeihin ja kartuttaa näin lajissa kehittymisen kannalta tärkeää kokemus- ja toimintamallipankkia.”

Valmennuskeskus Pajulahdessa suunnistusvalmentaja toimii ammattivalmentajaksikin kouluttautunut LS-37:n valmennuspäällikkö Aleksi Anttolainen, joka on valmistellut ensi vuoden leiritysaikataulua mm. suunnistusolosuhteiden suosiollisuuden näkökulmasta. Pajulahden harjoitusolosuhteiden lisäksi leirillä hyödynnetään lähiseudulta pienen ajomatkan päästä löytyviä monipuolisia maastoja. ”Pajulahden yläkoululeirillä selkeiksi vahvuuksiksi menneellä kaudella muodostuivat erityisesti laaja ja monipuolinen maastotarjonta sekä ammattimaiset fasiliteetit ja ominaisuusvalmennus. Pajulahden toimiessa Suunnistusliiton yhteystyöopistona, päästiin leirityksen aikana vierailemaan myös maajoukkuetreenissä sekä saatiin päävalmentaja Gueorgiou visiitille.”

Kuva: Karttaesimerkki yläkoululeirityksen lajiharjoituksesta, missä mäkivedot yhdistettiin suunnistusharjoitukseen. Kartta Lahden Taimi ja Lahden Kaleva.

Yläkoululeiritys | (suunnistusliitto.fi)