Arttu Syrjäläinen nuorten maajoukkuevalmentajaksi

Suunnistusliitto on valinnut Arttu Syrjäläisen nuorten maajoukkuevalmentajaksi sekä pääkaupunkiseudun nuorten olympiavalmentajaksi.

Arttu aloittaa elokuun puolivälissä nuorten maajoukkueen vastuuvalmentajana. Lisäksi toimenkuvaan kuuluu Urhean suunnistusvalmennusryhmän (aikuisten ja nuorten maajoukkuetaso) ja Mäkelänrinteen lukion suunnistusvalmennusryhmän valmennuksen tukeminen yhteistyössä Mäkelänrinteen lukion suunnistusvalmentajan ja henkilökohtaisten valmentajien kanssa. Arttu myös koordinoi pääkaupunkiseudun ja Uudenmaan Suunta Huipulle -seuravalmennusta ja tukee seuravalmentajia valmennuksen käytännön toteutuksessa.

– Jo edeltävä vuosi on kulunut tiiviisti nuorten maajoukkueen kanssa hoitaen leirejä ja kisamatkoja projekti kerrallaan maaliin. Sama työ jatkuu edelleen, mutta nyt pitkäjänteisesti ja katse vahvasti tulevassa. Tulemme tiivistämään yhteistyötä entisestään aikuismaajoukkueen kanssa. Yhteistyössä on voimaa. Olen nauttinut ajastani Mäkelänrinteen lukiossa todella paljon ja olen iloinen, että saan edelleen olla läsnä heidän arjessaan ja harjoittelun läpiviennissä”, summaa Arttu tyytyväisenä valintaansa nuorten olympiavalmentajaksi.

Suunnistusliiton toimitusjohtaja Mika Ilomäki kuvailee Artun valintaa seuraavasti: ”Arttu on ollut jo kuluvan kauden mukana nuorten maajoukkuetoiminnassa ja palaute Artusta on ollut erittäin myönteistä. Huipputasolla itsekin suunnistavalla Artulla on paljon annettavaa nuorille. Arttu tuntee entuudestaan myös Urhean toimintaympäristön. Pienenä yksityiskohtana voidaan mainita, että liitto valitsi pari vuotta sitten Artun vuoden ohjaajaksi, perusteina mm. erinomainen työ nuorten parissa ja suunnistuksen ilon jakaminen muille hyvällä tsempillä ja aina iloisella mielellä. Varmasti näillä samoilla otteilla Arttu jatkaa nyt päätoimisena valmentajana.”

Suomen huippusuunnistuksen tavoite on palata maailman huipulle vuoden 2025 Kuopion kotikisoihin mennessä. Jatkossa nuorten ja aikuisten maajoukkue tekevät huomattavasti yhteistyötä, mikä varmasti hyödyttää myös nuoria.

Artun palkkaus on nimikkeellä nuorten olympiavalmentaja, jonka palkkakustannuksiin Suomen Olympiakomitea osallistuu. Muita yhteistyötahoja ovat Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia (Urhea) ja Puolustusvoimien Urheilukoulu.