Elisa Mattila suunnisti nuorten maailmanmestariksi sprintissä

Elisa Mattila voitti suunnistuksen nuorten maailmanmestaruuden henkilökohtaisessa sprintissä Portugalin Aguiar da Beirassa maanantaina. Suunnistuksen nuorten MM-kilpailuissa kisataan alle 20-vuotiaiden ikäluokassa.

Mattila voitti kuumassa kelissä kultaa 13 sekunnin erolla Sveitsin Lilly Graberiin. Tšekin Anna Karlova otti pronssia 19 sekuntia Mattilasta.

Fyysisesti vahvana suunnistajana tunnettu Mattila oli yllättynyt voitosta, sillä suorituksen aikana hän tunsi, ettei rata ole täysin hänen vahvuusalueilleen sopiva.

– Virheitä en tehnyt kuin korkeintaan parilla reitinvalinnalla. Rata oli kuitenkin intensiivinen ja karttaa piti lukea koko ajan. Tuntui, ettei täällä voi pitää vauhtia ollenkaan. Maalissa ajattelin, että pääsen ehkä kymmenen parhaan joukkoon, mutta sama ratahan se oli kaikille. Lisäksi radan lopussa alkoi kyllä tuntua, että onhan tämä ollut fyysisestikin rankka kilpailu, Mattila kertoi suorituksestaan.

Metsäosuus yllätti vaikeudellaan

Unkarin Rita Maramarosi suunnisti radan alkuosan kortteliosuudet hurjaa vauhtia ja tarkasti johtaen Mattilaa selvällä erolla. Suuri virhe aivan radan metsäisellä loppupuolella pudotti unkarilaisen kuitenkin kauas kärjestä ja teki Mattilasta maailmanmestarin.

– Metsärasteilla aika moni teki isojakin virheitä. Se oli yllättävän vaikea alue, kun matkan taju hämärtyi kaupungista metsään juostessa. Kohteet tulivat todella nopeasti vastaan. Itsekin piti tarkastaa metsässä koodi, että olenko varmasti oikealla rastilla, Mattila jatkoi.

Seuratasolla Lahden Suunnistajia edustava Mattila on päässyt edustamaan kotimaataan jo aikuisten maailmancupissa toukokuussa Ruotsissa, joten nuorella suomalaisilla oli kokemusta kovista sprinttikisoista.

– Maailmancupin kisat otin enemmänkin harjoituksena ja kokemuksena tulevaisuuden varalle. Nämä kisat ovat olleet tämän kauden tärkein tavoite, Mattila sanoi.

Suomen nuoret naiset onnistuivat Mattilan takana erinomaisesti. Hanne Hilo suunnisti neljänneksi samalla ajalla Norjan Pia Young Vikin kanssa. Eroa pronssimitaliin jäi vain neljä sekuntia. Eeva-Liina Ojanaho täydensi suomalaisnaisten menestystä ollen kymmenes minuutin Mattilan takana.

Touko Seppä kahdeksas – miesten tulosten varmistuminen kesti pitkään

Miesten sprintin nuorten maailmanmestaruuden voitti ylivoimaisesti Ruotsin Axel Elmblad. Hopealle suunnisti Norjan Tobias Alstad 28 sekuntia mestarista. Viimeinen mitalisija jaettiin peräti kolmen suunnistajan kesken samalla ajalla. Pronssia ottivat Norjan Mikkel Holt, Ranskan Basile Basset ja Italian Ilian Angeli. Kolmikko jäi voittajalle 28 sekuntia.

Touko Seppä oli mukana mitalitaistossa, mutta lopulta sijoitus oli tiukassa kilpailussa kahdeksas 16 sekuntia pronssista.

Miesten kilpailun lopputuloksia vatvottiin kisapaikalla vielä pitkään, sillä osaa kilpailijoista epäiltiin kielletyn alueen ylittämisestä. Tuomarineuvoston kokouksen ja vastaulauseiden jälkeen viralliset tulokset saatiin lopulta vahvistettua vasta reilu kaksi tuntia viimeisen maaliintulijan jälkeen.

Kisaohjelma muuttui viranomaismääräysten vuoksi

Nuorten MM-kilpailujen ohjelma koki dramaattisen muutoksen vain päivä ennen kisojen alkua, sillä Portugalin viranomaiset kielsivät kaikenlaisen metsissä liikkumisen metsäpalovaaran takia. Näin ollen kisojen kaikki metsämatkat saattavat peruuntua. Kisajärjestäjä ja kansainvälinen suunnistusliitto IOF muuttivat nuorten MM-kisojen ohjelmaa pika-aikataululla. Keskiviikkona on ohjelmassa sekajoukkueilla suunnistettava sprinttiviesti, jota kilpaillaan normaalisti vain aikuisten arvokilpailuissa ja maailmancupissa.

Kisajärjestäjä on luvannut järjestää lauantaina 16. heinäkuuta yhden maastomatkan kilpailun, mikäli viranomaiset sallivat sen. Mikäli lupaa ei heru, keskiviikon sprinttiviesti jää maanantain henkilökohtaisen sprintin ohella kisojen ainoaksi mitalimatkaksi. Perjantaina järjestetään miesten ja naisten erilliset sprinttiviestit, mutta näillä starteilla ei ole virallista MM-arvoa.

Tulokset suunnistuksen nuorten MM-kilpailujen sprintti 11.7.2022, Aguiar da Beira, Portugali

Naiset 3,0 km

1) Elisa Mattila FIN 14:57, 2) Lilly Graber SUI 15:10, 3) Anna Karlova CZE 15:16, 4) Hanne Hilo FIN, Pia Young Vik NOR 15:20, 10) Eeva-Liina Ojanaho FIN 15:57, 47) Silva Kemppi FIN 17:41, 55) Sabina Aumo FIN 18:01, 73) Elli Punto FIN 18:59

Miehet 3,3 km

1) Axel Elmblad SWE 13:45, 2) Tobias Alstad NOR 14:11, 3) Basile Basset FRA, Mikkel Holt NOR, Ilian Angeli ITA 14:13, 8) Touko Seppä FIN 14:29, 27) Aaro Ojala FIN 15:13, 37) Aarni Ronkainen FIN 15:29, 45) Akseli Virtanen FIN 15:47 56) Santeri Kirjavainen FIN 16:08, 77) Sampo Sankelo FIN 16:36

Järjestäjien livetulossivu, jossa mm. tulokset ja GPS

Suunnistusliiton nuorten MM-kilpailujen seuranta-artikkeli

Kuvia Suunnistusliiton galleriassa. Kuvat: Jutta Jussila.