Nuorten MM-kisoihin merkittäviä muutoksia: maastomatkat vaarassa siirtyä tai jäädä kokonaan pitämättä

Suunnistuksen nuorten MM-kilpailut alkavat maanantaina Portugalin Aguiar Da Beirassa. Portugalia koetteleva kuumuus, kuivuus ja metsäpalot muuttavat kisojen ohjelmaa merkittävästi.

Portugalin viranomaiset ovat kieltäneet kaiken liikkumisen ja oleskelun metsissä suuren maastopalovaaran vuoksi. Kielto on voimassa perjantaihin 15. heinäkuuta asti. Näin ollen kolme maastomatkaa: pitkä matka, keskimatka ja viestit jäävät ainakin osin pitämättä kisaviikon aikana.

Tällä hetkellä maastopalot eivät uhkaa kisa-aluetta, mutta metsässäliikkumiskielto on koko maan laajuinen.

Kansainvälinen suunnistusliitto IOF ja kisajärjestäjät ovat laatineet pika-aikataululla uuden ohjelman nuorten MM-kisoihin. Maanantain sprintti viedään läpi alkuperäisen suunnitelman mukaan.

Keskiviikkona järjestetään sprinttiviesti, jossa suunnistetaan aikuisten arvokisoista tutulla kaavalla: joukkueessa on kaksi naista ja kaksi miestä. Jokainen maa saa asettaa kilpailuun kaksi joukkuetta. Sprinttiviesti on samalla historian ensimmäinen nuorten arvokisasprinttiviesti.

Perjantaina Portugalissa kilpaillaan miesten ja naisten erilliset sprinttiviestit (urban sprint relay). Näissä viesteissä on kolme osuutta ja jokainen maa saa asettaa viestiin kaksi joukkuetta. Perjantain viestillä ei ole kuitenkaan virallista MM-arvoa.

Portugalin maastossaliikkumiskielto on voimassa perjantaihin 15. heinäkuuta asti, eikä sen jatkosta ole mitään tietoa. Järjestäjät pyrkivät pitämään yhden maastomatkan kilpailun lauantaina 16. heinäkuuta, mikäli viranomaiset sallivat sen. Asiasta tiedotetaan myöhemmin. Edelleen on myös auki, järjestetäänkö pitämättä jääneet maastomatkat jossain myöhemmässä vaiheessa tai paikassa kauden 2022 aikana.

Nuorten MM-kisojen ohjelma, seurantalinkit ja muu informaatio päivittyy erilliseen seuranta-artikkeliin.

Lisää nuorten MM-kilpailujen muutoksista voi lukea englanniksi kansainvälisen suunnistusliiton IOF:n sivuilta.