Heta Virtanen (Suunta Jyväskylä) SM-viestissä. Kuva: Juho-Veikko Hytönen

Suunta Jyväskylä ja MS Parma hiihtosuunnistuksen SM-viestien voittajat

Suunta Jyväskylä ja MS Parma voittivat hiihtosuunnistuksen SM-viestit sunnuntaina Hämeenlinnan Evolla.

Naisten kilpailussa Suunta Jyväskylä pysytteli koko viestin ajan kärjen tuntumassa. Aloittaja Liisa Peltonen vaihtoi avausosuudelta neljäntenä ja Kaisa Klemettinen nosti toisella osuudella joukkueen toiseksi. Ankkurina joukkueessa suunnisti Heta Virtanen.

– Voitto maistuu. Olimme viime vuonna hopealla ja täksi kaudeksi otimme tavoitteeksi parantaa sijoitusta eli voittaa. Mukava onnistua, toista osuutta vienyt Klemettinen kertoi.

Heta Virtanen oli kärkikamppailussa mukana olleiden joukkueiden ankkureista selvästi nopein ja nosti jyväskyläläiset voittoon kolmen minuutin voittomarginaalilla.

– Oma suunnistus sujui pääosin hyvin. Sijoituksesta ei ollut tietoa oman osuuden aikana, joten piti vain keskittyä omaan tekemiseen, Virtanen kuvaili ankkuriosuuden tunnelmiaan.

Hopeaa otti Keuruun Kisailijat ja pronssi meni Rastiketuille.

MS Parma tasaisilla vedoilla miesten mestariksi

Miesten viestissä kultaa otti MS Parma joukkueella Niklas Ekström, Eero Lapila ja Wille Laitamäki.

– Tässä viestissä joukkuetulos ratkaisee ja me onnistuimme tekemään omat hyvät suoritukset. Norjan maailmancupin jälkeen oma olo on ollut väsynyt, mutta perustekeminen riitti tänään, aloitusosuudelta kärjessä vaihtanut Ekström sanoi.

Lapila päästi toisella osuudella muutaman joukkueen ohi, mutta ankkuri Wille Laitamäki ohitti kilpakumppaninsa ja toi joukkueen maaliin kahden minuutin voittomarginaalilla.

– Ei tämä ollut mikään taikaveto. Viime viikonlopun jälkeen jalka on painanut, mutta tiesin, että hyvän suorituksen tekemällä pääsee kyllä pitkälle. Oli tiedossa, että taistelemme mitaleista, jos välineet pysyvät kunnossa ja kaikki tekevät perusvarmat suoritukset, Laitamäki sanoi.

Valkeakosken Haka otti hopeaa kaksi minuuttia voittajien takana. Pronssille hiihtosuunnisti Suunta Jyväskylä.

Miesten viestissä nopeinta vauhtia piti Kymin Suunnistajat, mutta avausosuuden yksi rasti ei tallentunut kilpailukorttiin ja kotkalaiset hylättiin.

Hiihtosuunnistuksen SM-kilpailut jatkuvat viikon kuluttua Joutsassa SM-sprintillä ja sprinttiviestillä.

Tulokset hiihtosuunnistuksen SM-viesti 19.2.2023

Naiset (3 x 6 km): 1) Suunta Jyväskylä (Liisa Peltonen, Kaisa Klemettinen, Heta Virtanen) 1.36.01, 2) Keuruun Kisailija (Sanna Pusa, Milka Reponen, Sonja Mörsky) 1.39.08, 3) Rastiketut (Tiina Niemi, Katja Linnainmaa, Maria Hoskari) 1.42.35, 4) Rajamäen Rykmentti 1.42.42, 5) Kouvolan Suunnistajat 1.43.40

Miehet (3 x 6,8 km): 1) MS Parma (Niklas Ekström, Eero Lapila, Wille Laitamäki) 1.41.10, 2) Valkeakosken Haka (Ilmari Aho, Seeti Salonen, Lars Moholdt) 1.43.10, 3) Suunta Jyväskylä (Kalle Häkkinen, Misa Tuomala, Matti Linna) 1.45.25, 4) Sonkajärven Pahka 1.48.40, 5) Rastivarsat 1.49.43

Lopputulokset