Suunnistusliiton talous positiivinen vuonna 2022

Suunnistusliiton liittovaltuuston kevätkokouksessa 1.4.2023 hyväksyttiin vuoden 2022 tilinpäätös, joka oli 5 200 € positiivinen.

Vuonna 2022 toiminta palautui normaalille tasolle kahden koronavuoden jälkeen. Lasten ja nuorten tapahtumat, kilpailut sekä koulutukset toteutuivat jo suunnitellusti. Suunnistuksen televisiointi jatkui vahvana ja seurat ovat ottaneet omakseen kansallisen Viestiliigan.

Huippusuunnistuksella oli ensimmäinen vuosi ranskalaisen päävalmentaja Thierry Gueorgioun peräsimessä. EM-kilpailuissa otettiin reilu askel kohti maailman parhaimmistoa, kun Venla Harju voitti EM-kultaa ja Elias Kuukka sekä Marika Teini ottivat pronssimitalit. Pyörä- ja hiihtosuunnistuksessa arvokilpailumenestys oli erinomaista. Nuorten arvokilpailuissa menestys oli hyvää kaikissa lajeissa, joten suomalaisen suunnistuksen menestymispotentiaali tulevaisuudessa on vahvaa.

Kevätkokouksen yhteydessä peilattiin suunnistuksen strategian toteutumista ja nostettiin kehittämiskohteita seuraavalle kahdelle vuodelle. Isoimpina haasteina nähtiin kuntosuunnistusten osallistujamäärien pudotus sekä yhteisen näkemyksen löytäminen liiton ja seurojen välille kuntosuunnistuksessa.

Ensi syksynä järjestetään liiton sääntömuutosten myötä historian ensimmäinen Seurojen kokous, joka uutena ylintä päätäntävaltaa käyttävänä elimenä valitsee seuraavaksi kahdeksi vuodeksi seuraparlamentin. Jäsenseuroja informoidaan kesän jälkeen laajasti uusista säännöistä, jotta ensimmäiseen Seurojen kokoukseen saadaan paikalle iso määrä tulevaisuuteen katsovia suomalaisia suunnistusseuroja.