Seurojen kokous lauantaina 18.11.2023

Kutsu ja ohjelma

Suomen Suunnistusliiton Seurojen kokous lauantaina 18.11.2023

Suunnistusliiton säännöt muuttuivat syksyllä 2022. Päivitetyissä säännöissä on monia uudistuksia, joista nyt ajankohtainen on Seurojen kokous. Liiton päätösvaltaa käyttää neljän vuoden välein kokoontuva Seurojen kokous, jossa valitaan seuraparlamentti (entinen liittovaltuusto).

Seurojen kokous järjestetään lauantaina 18.11.2023 klo 13-16 Helsingissä, osoitteessa Valimotie 8, Helsinki (Taitotalo, Pitäjänmäki).
HUOM! Seurojen kokoukseen ilmoittaudutaan viimeistään 7.11.2023. Ilmoittautuminen paikan päälle tuleville tehdään Suomisportissa.
Etänä osallistuvat ilmoittautuvat sähköpostitse: sari.kaunismaki(a)suunnistusliitto.fi. Etänä osallistuvien tulee liittää sähköpostiin valtakirja edustamaltaan seuralta.

Oheisessa taulukossa on Seurojen kokouksessa valittavan seuraparlamentin paikkamäärät alueittain. Lisäksi jäsenelle nimetään henkilökohtaiset varajäsenet. Tärkeä huomio seuroille on se, että seurat tekevät suoraan ehdotukset seuraparlamenttiin, eivät suunnistuksen alueet.

Uusimaa4
Häme2
FSO2
Varsinais-Suomi2
Kaakko2
Etelä-Pohjanmaa2
Keski-Suomi1
Savo-Karjala1
Päijät-Häme1
Satakunta1
Pohjois-Pohjanmaa1
Keski-Pohjanmaa1
Kainuu1
Lappi1

Mikä on Seurojen kokous?

Liiton päätäntävaltaa käyttää joka neljäs vuosi järjestettävä Seurojen kokous. Seuroilla on oikeus lähettää kokoukseen 1-3 edustajaa.

Kokouksessa seuroilla on yksi ääni sekä lisäksi enintään viisi lisä-ääntä lisenssien perusteella seuraavasti:

• 0-9 lisenssiä: 1 ääni
  • 10-49 lisenssiä: 2 ääntä
  • 50-99 lisenssiä: 3 ääntä
  • 100-149 lisenssiä: 4 ääntä
  • 150-199 lisenssiä: 5 ääntä
  • 200- lisenssiä: 6 ääntä

Tässä taulukossa on 1.11. korjattu tilasto  seurojen äänimäärät. Valtakirjalla voi edustaa enintään kolmea (3) jäsentä.

Kokouksessa:

• valitaan seuraparlamentin puheenjohtaja nelivuotiskaudeksi
  • valitaan seuraparlamentin jäsenet ja varajäsenet nelivuotiskaudeksi. (Jäsenet ja
  • varajäsenet voivat olla eri seuroista)
  • käsitellään nelivuotiskertomus liiton toiminnasta ja taloudesta sekä toiminnan ja talouden nelivuotissuunnitelma
  • hyväksytään liiton strategia seuraavaksi neljäksi vuodeksi
  • käsitellään muut seurojen kokoukselle osoitetut asiat.

Kokouksessa 18.11. tehdään katsaukset myös kunto- ja kilpailutoiminnan kehittämiseen, seurojen karttaoikeuksien mahdolliseen päivitystarpeeseen ja Irman tulevaisuuteen.

Koska liiton strategia ulottuu vuoteen 2025, ei uutta strategiaa valmistella kokoukseen.

Ensimmäisessä seurojen kokouksessa 18.11.2023 valitaan puheenjohtaja ja seuraparlamentin jäsenet sekä varajäsenet kaksivuotiskaudeksi. Vuodesta 2025 alkaen puheenjohtaja ja seuraparlamentin jäsenet sekä varajäsenet valitaan nelivuotiskaudeksi.

Mitä muuta päivään sisältyy?

Suunnistamaan!

Varsinainen Seurojen kokous on klo 13 – 16, mutta kokouspäivässä on myös muuta suunnistukseen liittyvää ohjelmaa. Halukkaille on sprinttisuunnistusta 9-15 välillä Helsingin Jyryn isännöimillä kuntorasteilla.

Tarjolla on eri ratavaihtoehtoja oman taitotason mukaan ja liiton kumppaneiden tarjoamat erinomaiset arvontapalkinnot.

Lähtö ja maali sekä pesumahdollisuus ovat kokouspaikan välittömässä läheisyydessä.

Lounas on tarjolla 12-13.

Vuoden parhaat 2023!

Päivän päätöksenä on päivällinen buffét-pöydästä klo 16-18. Päivällinen sisältää maittavat alkuruuat, pääruuan ja jälkiruuat, mahdolliset erityisruokavaliot huomioiden.

Päivällisen yhteydessä palkitaan vuoden 2023 parhaat suunnistustoimijat ja -suoritukset eri kategorioissa. Ehdotuksia palkittavista voi tehdä myöhemmin syksyllä julkaistavassa kyselyssä.

Tilaisuudessa myönnetään myös Suunnistussäätiön stipendit.

Kustannukset?

Seurojen kokous on veloitukseton. Suunnistusliitto tarjoaa osallistujille myös suunnistuksen veloituksetta sekä maksaa osan päivällisen kustannuksista.

Hinnat:

• Paketti 1. Suunnistus + lounas + Seurojen kokous + päivällinen: 45 €
  • Paketti 2. Suunnistus + Seurojen kokous + päivällinen: 25 €

Lounas- ja päivällistarjoilujen vuoksi tapahtumaan tarvitaan ennakkoilmoittautuminen viimeistään 7.11.

Ilmoittautuminen tehdään Suomisportissa.

Vaikka Seurojen kokouksen osallistumismäärä on rajattu 3 henkilöön per seura, voi suunnistukseen ja päivälliselle osallistua seurasta pieni ryhmäkin.
Päivälliselle ja vuoden parhaiden palkitsemiseen mahtuu 125 henkilöä.

Muistilista seuroille

1. Seurasta oma ehdokas seuraparlamentin jäseneksi ja/tai varajäseneksi?
    Ehdokkaat ilmoitettava liittoon kirjallisesti viimeistään 10 päivää ennen kokousta, eli viimeistään 7.11 sähköpostitse mika.ilomaki@suunnistusliitto.fi. Varsinaisen ja varajäsenen ei ole pakko olla samasta seurasta. Etenkin yhden seuraparlamenttipaikan alueilla vastuun jakaminen kahdelle seuralle voi olla hyväkin ajatus.
  2. Ruokailupakettien varaus viimeistään 7.11. Suomisportista: Tee varaus
    Huom. Tilaan mahtuu 125 osallistujaa.
  3. Seuroista osallistuminen seurojen kokoukseen 18.11.
    Käsitelkää seuran johtoryhmässä tai hallituksessa Seurojen kokousta muistilistan kohtien pohjalta. Lisätietoja ja mieltä askarruttavia kysymyksiä voi tiedustella allekirjoittaneelta.

Mika Ilomäki
Suomen Suunnistusliitto