Fin5-suunnistusviikko vuonna 2026 Lapin Sallassa

Suunnistusliitto on myöntänyt vuoden 2026 Fin5-suunnistusviikon järjestelyoikeudet Sallan Karhuille.

Perusteet myöntämiselle oli Sallan Karhujen tarjoama laadukas kokonaisuus, jossa yhdistyy kaikki onnistuneen suunnistusviikon elementit.

Maastot ovat erinomaiset; radoille löytyy haastetta niin pienipiirteisyyden, nopean kulkukelpoisuuden kuin korkeuserojenkin puolesta vaativimmillekin suunnistajille. Myös nuorten ja lasten radoille löytyy hyvät ja turvalliset maastot.

Kisakylästä löytyy majoitus kaikille osallistujille ja erityisesti perheille löytyy huomattava määrä mökkikapasiteettia. Aidon kisakylän tunnelmasta on helppo siirtyä jopa kävellen kisapaikoille.

Lapin turistikohde ja valoiset illat tarjoavat suunnistajien vapaa-ajalle mahdollisuuksia myös muihin aktiviteetteihin.

Salla in the middle of nowhere tarjoilee paitsi huipputason maastot suunnistukseen, myös mahtavia luontoelämyksiä vapaa-ajalle. Uusi, upea Sallan kansallispuisto aivan alueen ytimessä sekä perinteikäs Oulangan kansallispuisto kunnan etelälaidalla lukuisine reitteineen ja taukopaikkoineen näyttävät Itä-lappilaisen luonnon parhaimmillaan. Myös runsas sotahistoria monine muistomerkkeineen sekä Sota- ja jälleenrakennusajan Museo ovat hienoja tutustumiskohteita eri puolilla kuntaa.
Sallan Karhut ja koko Sallan kunta asukkaineen toivottaa kilpailijat perheineen tervetulleeksi pistämään pieni kunta viikon ajaksi pyörälle päästään, toteaa Sallan Karhujen puolesta ratamestariryhmän puheenjohtaja Jussi Seppänen.

Fin5-suunnistusviikko 2026 järjestetään heinäkuun alkupuolella. Tapahtuma tulee olemaan suurin koskaan Sallassa järjestetty.

– Vuodet 2024 ja 2025 Fin5 on osa  Suomessa järjestettäviä IOF:n arvokilpailuja. Tulevana kesänä suunnistetaan WMOC 2024 -tapahtuman yleisökilpailu sarjoissa H/D10 – H/D21 Varsinais-Suomessa, ja vuonna 2025 Fin5 on MM-suunnistuksien yleisökilpailu Kuopiossa, kertoo liiton tapahtuma- ja seurapäällikkö Timo Saarinen.
– Fin5-suunnistusviikon tulevaisuutta on pohdittu ja nyt on suunnitelmissa pyrkiä kehittämään tuotetta ja katsoa, onko jatkossakin Suomessa tilausta kahdelle rastiviikolle. Sallan konsepti on mielenkiintoinen ja täyttää niitä odotuksia, joita esimerkiksi liiton tapahtumaryhmä on nostanut esille kilpailutoiminnan kehittämispohdinnoissaan. Vuoden 2027 Fin5-viikolle on haussa järjestäjä ja pyrimme myös kartoittamaan sopivia vaihtoehtoja ja kontaktoimaan seuroja, jatkaa Saarinen.

Tulevat Fin5-suunnistusviikot:

2024: Veteraanien MM-kilpailut Turussa. Fin5-suunnistusviikko yleisökilpailuna lasten ja nuorten sarjoissa sekä H/D 21 (LiePa, MS-52, PR ja TuS).

2025: Suunnistuksen MM-kilpailut Kuopiossa. MM-kilpailujen yleisökilpailuina Fin5-suunnistusviikko (Kuopion Suunnistajat).

2026: Salla, järjestäjänä Sallan Karhut.