Suomelle MM-hopeaa sprinttiviestistä!

Suomi sijoittui hopealle suunnistuksen MM-kilpailujen sprinttiviestissä Skotlannin Edinburghissa sunnuntaina. Mitali oli Suomen historian ensimmäinen sprinttiviestissä.

Maailmanmestaruuden voitti Sveitsi. Kisassa nähtiin dramatiikkaa, kun toisena maaliin tullut Ruotsi hylättiin Tove Alexanderssonin käytyä väärällä rastilla.

Suomen joukkueen kokonaispanos oli tasaisen varma. Joukkue on tehnyt viime vuosina nousua sprinttisuunnistuksen parissa ja lähti nyt kilpailuun yhtenä selkeänä mitalikandidaattina.

Maija Sianoja, Miika Kirmula, Tuomas Heikkilä, Venla Harju

Ensimmäisellä osuudella Maija Sianoja jäi osuuden alkupuolella jonkin verran kärkipaikkaa pitäneistä Iso-Britanniasta ja Ruotsista. Ero oli jo yli 20 sekuntia, mutta lopussa Sianoja puristi muutaman sekunnin kiinni vaihtaen erinomaisella paikalla kahdeksantena 16 sekuntia kisaa johtaneesta Hollannista.

– Pitkälle välille otin oman hajonnan. Se tuli ihan suht ok, vaikka ehkä vähän jäin siinä. Sen jälkeen seuraavalle välille lähdin vähän turhaan oikomaan metsän läpi ja siinä tuli vähän takamatkaa. Lopussa yritin vain ottaa selkää kiinni. Suorituksessa oli vähän värinää, mutta kuitenkin sain hyvin seivattua loppuun ja olen tyytyväinen, ettei ero repsahtanut enempää. Hyvä veto.

Miika Kirmula nosti toisella osuudella Suomen jo kymmen sekunnin päähän viidenneksi, mutta loppuosuudella suurimmat ennakkosuosikit Ruotsi ja Sveitsi karkasivat muilta. Kilometri ennen vaihtoa Kirmula kaatui pahannäköisesti, mutta hän onnistui pysymään Iso-Britannian ja Tanskan mukana. Vaihtosija oli neljäs 20 sekuntia kärjestä.

Kirmula kertoi suunnistuksen olleen alusta asti hyvin hallussa ja omien reitinvalintojen toteuttaminen sujui ongelmitta.

– Oma suunnistus meni niin, että olin päättänyt reitinvalinnan ja menin sitten sitä, oli siellä porukkaa tai ei. Viisi minuuttia ennen maalia suoritus vähän hajosi, kun kaaduin ja kartta pyörähti. Oli vaikea saada sujuvuus takaisin, kun kaverit pääsi vähän edelle ja oli eri rasteja. Lopussa yritin vain saada porukkaa kiinni mitä pystyi.

Suomi oli mitalitaistossa koko viestin ajan, mutta kolmannella osuudella Tuomas Heikkilä piti hurjaa vauhtia ja nosti Suomen parinkymmenen sekunnin takamatkalta voittokamppailuun Ruotsin ja Sveitsin seuraksi.

Toiselle rastille asti Heikkilän suoritus haki vielä varmuutta, mutta sen jälkeen toteutus oli tutun oloista sujuvaa menoa. Vaikka Heikkilä kuvaili, että fyysinen vire olisi voinut olla parempikin, kärkikaksikko alkoi lähestyä vääjämättä.

– Reitinvalinnat lähtivät napsumaan paremmin. Aika nopeasti sain kaksikon selät näkyviin ja kun oli selkeätä ja helpompaa suunnistusta, pystyin imemään niitä kiinni. Yritin vain tulla perässä. Tyytyväinen olen vetoon.

Ankkuri Venla Harju pääsi radalleen lopulta kolme sekuntia Ruotsin Tove Alexanderssonin ja Sveitsin Simona Aebersoldin perään. Iso-Britannia ja Norja lähtivät takaa-ajoon parikymmentä sekuntia kärkikolmikon takana. Kärkikolmikko pysyi yhdessä radan alkupuolen.

– Siinä vaiheessa kun tuntui, että Simona meinaa vähän karata ja itseä rupeaa hapottamaan päätin, että jatkan sitä omaa työtä, luen karttaa ja jatkoin sitä loppuun asti tarkasti ja selvisin. Kyllä siinä välissä aika paljon jännitti, kun näki takana tulevat Norjan ja britit vastaan tulemassa.

Arvokasta kokemusta arvokilpailusprintin kärkikamppailuista Harju sai viime vuoden sprinttisuunnistuksen EM-kilpailuista. Siitä oli nyt hyötyä.

– Oli helpompaa päästä lähtemään. En ollut niin hermostunut kuin EM-kisoissa, kun olin ekaa kertaa mitalikamppailussa mukana. Keskityin siihen, että katsoin reitit loppuun asti ennen kuin lähdin ja paremmin kuin henkilökohtaisessa kisassa.

– Ihan lopussa oli hienosti suomalaisia kannustamassa ja kuulin että taaksepäin on tilaa. Sai rauhassa otettua lopun labyrintin. Oli kyllä upeeta!

Aebersold toi Sveitsin maailmanmestariksi peitoten Ruotsin Alexanderssonin, joka haparoi useammalla rastilla. Maalissa selvisi myös, että Alexandersson oli käynyt väärällä 12:nnella rastilla, ja Ruotsin joukkue hylättiin.

Kun Harju onnistui pitämään muut joukkueet takanaan, pääsi Suomi tuulettamaan historian ensimmäistä sprinttiviestin MM-mitalia. Suomen edellinen paras sijoitus MM-kilpailuissa on kuudes. Suomi jäi voittajille 39 sekuntia. Ruotsin hylkäyksen myötä Norja nousi pronssille 24 sekuntia Suomen takana.

Kilpailut jatkuvat välipäivän jälkeen Knock-Out sprinteillä.

Tulokset suunnistuksen MM-sprinttiviesti 14.7.2024, Edinburgh, Skotlanti

1) Sveitsi (Natalia Gemperle, Riccardo Rancan, Joey Hadorn, Simona Aebersold) 58:43, 2) Suomi (Maija Sianoja, Miika Kirmula, Tuomas Heikkilä, Venla Harju) 59:22, 3) Norja (Viktoria Hästad Björnstad, Eirik Langedal Breivik, Kasper Harlem Fosser, Andrine Benjaminsen) 59:47, 4) Tsekki 1:00:11, 5) Ranska 1:00:12

IOF Live – Kansainvälisen suunnistusliiton livepalvelu suunnistuksen MM-kilpailuista
MM-kilpailujen kotisivut