Venla Harju kuudes MM-kisat päättäneessä Knock-Out sprintissä

Venla Harju sijoittui kuudenneksi suunnistuksen MM-kisat päättäneessä Knock-Out sprintissä tiistaina Skotlannin Edinburghissa.

Illan kuuden naisen finaali oli Harjun neljäs kova startti rankan päivän aikana, sillä finaalipaikkaan tarvittiin riittävän hyvät suoritukset karsinnassa, puolivälierässä ja välierässä.

Finaalissa urheilijat pakotettiin tiukkoihin reitinvalintoihin ja paikoin kilpailu meni kilpakumppanien väliseksi kyttäilyksi. Loppuradalla Harjun vauhti ei aivan riittänyt muita vastaan ja tuloksena oli kuudes sija 22 sekuntia voittajasta.

Naisten maailmanmestariksi suunnisti odotetusti Ruotsin Tove Alexandersson. Ruotsille kaksoisvoiton varmisti Karolin Ohlsson. Sveitsin Simona Aebersold suunnisti pronssille.

Finaalin viimeisestä sijasta huolimatta Harjun tulos oli erinomainen. Kaksi vuotta sitten Tanskan MM-kilpailuissa hän ylsi välieriiin asti. Harjun sijoitus on samalla Suomen paras Knock-Out sprintin arvokilpailuissa.

Vasta toista kertaa MM-kilpailuissa nähty, ja muutenkin harvemmin kilpailtu lajimuoto on suunnistajille aina yllätysherkkä.

– Tämä on kyllä sellainen kisapäivä, että on vaikea asettaa mitään odotuksia. Pitää mennä hetki kerrallaan, kisa kerrallaan ja rastiväli kerrallaan. Avoimin mielin ja ajatuksena oli olla mukana pelissä ja nauttia tilanteessa.

Harju ammensi rauhaa erävaiheisiin hyvin sujuneesta sprinttiviestistä, jossa ankkuriosuudella Harjun onnistui keskittyä omaan tekemiseen vaikean henkilökohtaisen sprintin jälkeen. Samaa tarkkaa työtä tämä jatkoi Knock-Out sprintissä.

Semifinaaleissa Harju onnistui kuittaamaan edellä menneet, kun letkan kärki juoksi pitkäksi lopun rastivälillä.

– Vähän olin huolissani, kun niin moni oli edellä, mutta toisaalta en ollut täysin hapoilla. Tiesin että haluan mennä vasemmalle ja näin että muut kääntyi edessä takaisin. Se nostatti vähän sykettä, että nyt on se paikka. Nyt pitää todella rohkeasti mennä portaat alas ja loppusuoralla joutui vielä kaivamaan kaikki voimat mitä oli salilla ja juosten harjoiteltu koko kevät.

Finaaliin Harju pystyi lähtemään ilman paineita, mutta uusi tilanne vaikutti kilpailun aikana tehtyihin ratkaisuihin.

– Olen tyytyväinen, että jaksoin tulla mukana, mutta ne reitinvalinnat… Silmät vaan haritti, enkä löytänyt niitä aukkoja ja sitten kun ei itse löydä aukkoja, ainoa mitä voi tehdä, on seurata muita.

Henkilökohtaisissa kilpailuissa nähtiin poikkeuksellisen paljon ratamestareiden suunnittelemia kiellettyjä alueita ja lisäaitoja. Ratkaisuilla pyrittiin sekoittamaan huolellisen etukäteisvalmistelun tehneitä urheilijoita.

– En odottanut ihan näin paljon kiemuroita, mutta kyllä se mun mielestä tekee näistä tosi paljon mielenkiintoisemmat, kun siellä tapahtuu yllätyksiä välillä.

– Olen tyytyväinen. Vaikka tämä on siitä raaka, että tavallaan finaalin häviää, niin kuitenkin siihen, että pääsee Knock-Outissa kuuden joukkoon, olen tosi tyytyväinen.

Kirmula ja Oksanen välierissä

Harju oli ainoa kuuden urheilijan finaalissa nähty suomalainen. Miika Kirmula ja Teemu Oksanen pääsivät miesten kilpailussa välieriin asti, mutta suoritukset semifinaaleissa eivät riittäneet finaaliin. Miesten maailmanmestariksi selvisi Sveitsin Riccardo Rancan ennen Norjan Jörgen Baklidia ja Ruotsin Jonatan Gustafssonia.

Miesten puolivälierissä miehet ottivat yhteen tavallista rajummin, ja tuomariston päätöksestä kahdessa välierässä nähtiin poikkeuksellisesti seitsemän miestä tavanomaisen kuuden sijaan.

Miika Kirmula

Miika Kirmulan puolivälierässä kirittiin jatkopaikasta loppusuoralla niin hurjasti, että miehet ottivat kontaktia toisiinsa. Suomalainen jopa kaatui maaliviivalla, ja miesten keskinäisen järjestyksen ratkaisu meni tuomarien ratkaistavaksi. Lopulta erästä nostettiin poikkeuksellisesti neljä miestä välieriin.

Välierässä tehtiin poikkeuksellisen paljon eri reitinvalintoja, mutta Kirmulan valinnat eivät olleet nopeimpia, ja hän jäi viidenneksi.

Teemu Oksanen selvitti tiensä välierään sijoittumalla puolivälieränsä toiseksi. Loppusuoralle suomalainen pääsi sen verran hyvissä asemissa, ettei kirissä tarvinnut juosta kaasu pohjassa.

Oksasen välierässä oli niin ikään seitsemän miestä ja finaaliin pääsy entistä tiukemmassa. Hitaampi reitinvalinta radan loppupuolella pudotti hänet kärjen kyydistä. Tuloksena oli erän viides sija.

Kaikki suomalaiset selvittivät karsinnan

Aamun karsinnassa suunnistettiin henkilökohtainen sprintti, jossa 36 parasta urheilijaa eteni iltapäivän eriin. Kaikki suomalaisurheilijat selvittivät karsinnan, mutta kolmen suunnistajan tie nousi pystyyn puolivälierissä.

Maija Sianojan erässä urheilijat tekivät omia reitinvalintojaan, ja kaksi kilpakumppania tippui kyydistä jo ennen viimeistä rastia. Neljän naisen loppukirissä Sianoja oli kamppailemassa kolmesta jatkopaikasta, mutta kiri ei riittänyt jatkoon.

Inka Nurminen tippui omassa puolivälierässään muiden kyydistä hitaammalla reitinvalinnalla, ja tuloksena oli erän kuudes sija.

Tuomas Heikkilä oli puolivälieränsä kuudes. Hän oli mukana taistelemassa jatkopaikassa aivan loppuun asti, mutta kaatui märällä kadulla, ja loukkasi jalkansa.

Tulokset suunnistuksen MM-kilpailujen Knock-Out sprintti 16.7.2024, Edinburgh, Skotlanti

Naiset
1) Tove Alexandersson SWE, 2) Karolin Ohlsson SWE, 3) Simona Aebersold SUI, 4) Cecile Calandry FRA, 5) Megan Carter Davies GBR, 6) Venla Harju FIN, 19) Maija Sianoja FIN, 31) Inka Nurminen FIN

Miehet