Hiihtosuunnistuksen kilpailutoiminnassa siirrytään fluorittomuuteen kaudella 2024-2025

Fluoria sisältävien voiteiden tai muita fluoria sisältävien suksen kunnostukseen liittyvien tuotteiden käyttö kiellettiin kaikissa Kansainvälisen Suunnistusliiton (IOF) alaisissa kilpailuissa kaikilla tasoilla kaudella 2023–2024 (MM, EM, MC ja WRE-kilpailut). Kotimaan kansallisissa kilpailuissa fluorikiellon osalta on noudatettu suositusta, mutta tulevasta kaudesta eteenpäin fluorien käyttö on kiellettyä kaikissa IOF:n ja Suomen Suunnistusliiton alaisissa kilpailuissa kaikilla tasoilla.

– Hiihtosuunnistuksen kehittämisryhmän aloitteesta on valmisteltu siirtymistä yhtenäiseen käytäntöön muiden hiihtolajien kanssa fluorivoiteiden kieltämisessä ja valvonnan toteuttamisessa. Taustalla on sekä IOF:n kilpailuissa voimassa oleva fluorikielto, että erityisesti hiihdon ja ampumahiihdon siirtyminen fluorittomuuteen kaudella 2024-2025 kaikessa kansallisessa kilpailutoiminnassaan, kertoo Suunnistusliiton tapahtuma- ja seurapäällikkö Timo Saarinen.

Suunnistuksen lajisääntöihin tulee lisäys koskien fluorituotteiden käyttökieltoa ja säännöt astuvat voimaan kauden alkaessa. Samalla yhtenäistetään muutamia muita sääntökohtia vastaamaan IOF:n hiihtosuunnistuksen säännöstöä.

– Haluamme olla samassa linjassa muiden hiihtolajien kanssa sekä noudattaa IOF:n käytäntöjä ja periaatteita fluorittomuudesta. Samalla halutaan varmistaa, että erityisesti kärkiurheilijoillamme on selkeämpi tilanne kaluston osalta, kun Hiihtoliiton kilpailuissa ja IOF:n kilpailuissa (ml. WRE) fluorivalvontaa toteutetaan. Moni hiihtosuunnistaja on viivalla hiihdon SM-kilpailuissa ja Suomen Cupissa, jolloin yhteiset käytännöt selkiyttävät tilannetta, kertoo Saarinen päätöksen taustoista.

Suunnistusliitto soveltaa fluorivalvonnassa IOF:n ohjetta (Fluor-Ban Control in Ski Orienteering).

– Suunnistusliiton resurssit fluorivalvontaan ovat rajalliset, mutta tavoite on mahdollistaa testausta yksittäisissä kilpailuissa kauden aikana. Pyrimme siihen, että kilpailijoilla olisi mahdollista testauttaa suksensa ennen kilpailua, eikä valvonta olisi vain yllätystestejä kilpailun jälkeen. Mieluummin ennakoidaan kuin rangaistaan, toteaa Timo Saarinen.

Lisätiedot: Timo Saarinen (etunimi.sukunimi@suunnistusliitto.fi), p. o4o 5198699

—–

1 Kansallisen tason fluorikielto astuu voimaan kauden 2024–2025 alusta.

Kielto koskee kaikkia SSL:n alaisia kilpailuja kaikissa ikäluokissa.

2 Fluorikiellon valvonta kansallisesti alkaa kaudella 2024–2025

Fluoria sisältävien voiteiden tai muita fluoria sisältävien suksen kunnostukseen liittyvien tuotteiden käyttö kiellettiin kaikissa Kansainvälisen Suunnistusliiton (IOF) alaisissa kilpailuissa kaikilla tasoilla kaudella 2023–2024 (MM, EM, MC ja WRE-kilpailut). Kotimaan kilpailuissa fluorikiellon osalta on noudatettu suositusta, mutta tulevasta kaudesta eteenpäin fluorien käyttö on kiellettyä kaikissa IOF:n ja Suomen Suunnistusliiton alaisissa kilpailuissa kaikilla tasoilla.

Fluorikiellon valvonta kansallisesti alkaa kaudella 2024–2025, ja valvonnasta sekä kustannuksista vastaa Suomen Suunnistusliitto. Kilpailunjärjestäjille tehdään erillinen ohjeistus valvontaan liittyen.

Fluorikiellon valvontaa suoritetaan FIS ja IBU:n kehittämällä testillä. Suuremmissa tapahtumissa, kuten kansallisissa mestaruuskilpailuissa kieltoa valvotaan yllätystestein. Välinekontrollin johtaja on Suomen Suunnistusliiton nimeämä henkilö. Testaamisessa sovelletaan IOF:n ohjetta ”Fluor-Ban Control in Ski Orienteering.”

Ohjeet suksien puhdistamista varten tullaan jakamaan Suunnistusliiton sivuilla. Lisäksi ennen kauden alkua on mahdollisuus osallistua Suomen Hiihtoliiton järjestämään webinaariin fluorittomuuteen siirtymisestä sekä mahdollisuuksia testata omien suksiensa puhtautta.

Fluorien kieltäminen on osa isompaa kokonaisuutta, jossa biokertyvien aineiden käyttö tullaan kieltä-mään tai sitä rajoitetaan EU-regulaation tasolla. Talviurheilun osalta on kyse kansainvälisten lajiliittojen päätöksestä, jossa fluoripitoisten tuotteiden käyttö kielletään liittojen alaisissa kilpailuissa ja valvontaa tehdään liittojen toimesta.