Leimaus-leirit Imatralle ja Vuokattiin

Suomen Suunnistusliitto on myöntänyt vuoden 2019 Leimaus-leirin järjestelyoikeudet Joutsenon Kullervolle ja SK Vuokselle. Leirikeskuksena toimii Imatran kylpylä. Vuoden 2020 leirijärjestäjänä toimii Vuokatin urheiluopisto yhdessä Sotkamon Jymyn kanssa. Leireille odotetaan 2000 nuorta suunnistajaa ja huoltajaa.

– Leimaus-leirin järjestäminen on iso urakka järjestäjätahoille. Leiriläisille on tarjolla lähes sata erilaista harjoitusratavaihtoehtoa, sillä niitä on oltava eri-ikäisille ja -tasoisille suunnistajille useita joka päiväksi. Suunnistusharjoitusten lisäksi leiripäiviin kuuluu monipuolista oheisohjelmaa ja luentoja. Nuoret odottavat vuodesta toiseen innolla myös leirin sählyturnausta ja diskoa, kuvaa Suunnistusliiton nuorisopäällikkö Anneli Miettinen.

– Sekä Imatra että Vuokatti tarjoavat hyvät olosuhteet Leimaus-leirin järjestämiseen. Seuroista löytyy myös vahvaa osaamista tasokkaiden suunnistusharjoitusten laatimiseen. Leimaus on niin iso tapahtuma, että se vaatii hyvän kapasiteetin sekä majoituksen että suunnistusmaastojen suhteen, korostaa Miettinen.

Leimaus-leiri on Suomen Suunnistusliiton lajitapahtuma 8-18-vuotiaille. Leiriä on järjestetty vuodesta 1995 lähtien kahden vuoden välein, vuodesta 2010 lähtien joka vuosi. Vuoden 2016 kesäkuussa järjestettyyn leiriin Ikaalisessa osallistui 1800 nuorta suunnistajaa ja huoltajaa. Ensi kesänä leiri järjestetään Kuortaneen urheiluopistolla opiston ja Kuortaneen Kunnon yhteistyönä. Leirille on nyt jo tehty yli 1900 ennakkovarausta. Vuonna 2018 leiri järjestetään Kisakallion urheiluopistolla.

Leimaus-leirit