Petteri Kähäri suunnistusmaajoukkueen päävalmentajaksi

Petteri Kähäri maajoukkueen huoltohommissa Vuokatin MM-kisoissa.

Suunnistusmaajoukkueen uudeksi päävalmentajaksi on nimetty LitM Petteri Kähäri (51). Hänen sopimuksensa on kaksivuotinen ja hän aloittaa uudessa tehtävässään marraskuun alussa.

– Odotan innolla päävalmentajuuden myötä aukeavia uusia haasteita. Lähden mukaan täysillä – syttyen ja muita sytyttäen, Petteri Kähäri innostuu.

Kansainvälinen arvokisakausi päättyy runsaan viikon kuluttua Sveitsissä käytävään maailmanupin finaalikierrokseen, jossa maajoukkue kilpailee vielä Juha Tainin luotsaamana.

– Juha Taini on tehnyt maajoukkueen kanssa erinomaista työtä. Hänellä on ollut myös vahva rooli viime vuosina valmennusjärjestelmässämme tapahtuneissa muutoksissa, Kähäri korostaa.

Uudella päävalmentajalla on pitkä ura huippusuunnistuksessa niin valmentajana kuin toimintaedellytysten luojanakin Suunnistusliiton valmennuspäällikön roolissa vuodesta 2000. Hän toimi 90-luvulla myös suunnistuksen B-maajoukkueen ja nuorten maajoukkueen valmentajana.

– Viime vuosina veri on alkanut vetää takaisin valmennuksen pariin ja lähemmäksi urheilijoita. Uskon, että aiemmissa tehtävissäni kertyneestä kokemuksesta, näkemyksestä ja verkostoista on paljon hyötyä tulevassa tehtävässä ja uuden luomisessa.

Kähäri on parin viime vuoden aikana toiminut mm. Mikko Sirénin ja Jesse Laukkarisen henkilökohtaisena valmentajana.

Uusi päävalmentaja linjaa keskeiseksi tavoitteikseen yksilön kehittymisen, yhdessä tekemisen ja tavoiteriman asettamisen korkeammalle.

– Suunnistuksen ja ennen muuta aikuisten maajoukkueen parempi menestys vaatii toiminnan terävöittämistä ja uudistamista. Haluan olla siinä savotassa mukana aiempaa konkreettisemmin tukemassa urheilijoita, valmentajia ja seuroja.

Kähäri nostaa esiin mm. kansainvälisten vaatimustasojen tunnistamisen ja sisäistämisen sekä paineenkin alla onnistumisen tärkeyden. Osana hänen tehtävänkuvaansa on myös valmentajakoulutus sekä seuravalmennuksen sparrausta.

– Näen tärkeänä, että kaikki kokevat olevansa tekemässä yhteistä juttua – siksi ilmapiirin pitää tukea menestystä, Kähäri painottaa.

Hänen valintansa uuteen tehtävään merkitsee sitä, että Suunnistusliiton huippu-urheilupäällikön paikka tulee auki.

– Tämä valintaprosessi aloitetaan välittömästi, jotta saamme suunnitelmat ensi vuoden osalta eteenpäin aikataulussa, selvittää Suunnistusliiton toimitusjohtaja Mika Ilomäki.

Ilomäen lisäksi päävalmentajan valintaprosessissa olivat vahvasti mukana Antti Ekonoja Suunnistusliiton hallituksesta ja kestävyyslajien lajiryhmävastaava Olli-Pekka Kärkkäinen Olympiakomitean huippu-urheiluyksiköstä. Kolmikko haastatteli viisi hakijaa.

– Valmistelutyö oli perusteellinen – yritimme katsoa asiaa monesta eri näkökulmasta. Olimme yhtä mieltä siitä, että Petteri Kähärin valinta on suomalaiselle huippusuunnistukselle paras vaihtoehto, Kärkkäinen arvioi.

Kärkkäiselle perspektiiviä valintaprosessiin antoi myös se, että hän on itse aikanaan toiminut Suomen ja Tanskan suunnistusmaajoukkueiden päävalmentajana.

– Suunnistuksessa on viime vuosina kiihtyvällä tahdilla tehty huippu-urheilun linjauksia ja se työ on oikeilla raiteilla. Uskomme vahvasti siihen, että Kähärin valinta mahdollistaa tuloksen tekemisen lähivuosina, Kärkkäinen painottaa.