Minna Kauppi palkittiin vuoden suunnistajana

Kolme suunnistuksen MM-mitalia tällä kaudella voittanut Minna Kauppi palkittiin lauantaina Tampereella vuoden 2008 parhaana suunnistajana. Asikkalan Raikasta seuratasolla edustava Kauppi sai MM-kisoista Tsekistä keskimatkan maailmanmestaruuden lisäksi sprintin hopeaa ja oli voittamassa viestikultaa yhdessä Merja Rantasen ja Katri Lindeqvistin kanssa.

– Tämä palkinto on hieno tunnustus hienosta kaudesta. Etenkin, kun tämä on ensimmäinen ihan oma vuoden suunnistajan tunnustus, Kauppi iloitsi palkinnostaan.

Kauppi nimettiin vuoden suunnistajaksi tavallaan jo toistamiseen, sillä vuosi sitten hän vastaanotti saman palkinnon yhdessä Heli Jukkolan kanssa.

Vuoden hiihtosuunnistajana palkittiin Liisa Anttila, joka saavutti viime kaudella kaksi henkilökohtaista EM-hopeaa ja ratkaisi viestijoukkueen EM-voiton. Tamperelaista KooVeetä edustava Anttila on palkittu vuoden hiihtosuunnistajana kolme kertaa aiemmin. Vuoden pyöräsuunnistajaksi nimettiin myös KooVeeta edustava Marika Hara, joka avasi Puolassa henkilökohtaisen MM-mitalitilinsä ottamalla MM-hopeaa. Kauden parhaana tarkkuussuunnistajana palkittiin Hiisirastia edustava MM-pronssimitalisti Jari Turto.

Vuoden seura-palkinnon sai tänä vuonna Rastivarsat Orimattilasta. Rastivarsoissa on tehty pitkäjänteistä ja määrätietoista kehitystyötä useiden vuosien ajan. Onnistuneesta kehitystyöstä merkkinä seura sai tänä vuonna Nuori Suomi –sinetin. Orimattilassa tehty kuntosuunnistuksen uudistustyö puolestaan kelpaa malliksi monille muille seuroille.

Vuoden suunnistushenkilönä palkittiin todellinen suunnistuskarttojen asiantuntija, Jorma Ake Paraisilta. Hän on tehnyt merkittävää työtä suunnistuskarttojen ja ratamestarityön parissa niin Suomessa kuin ulkomaillakin.

Vuoden ratamestarina Suunnistusliitto palkitsi Leimaus-2008 –leirin ratamestarin Jukka Pohjosen Ikaalisten Nousevasta-Voimasta. Tamperelainen Mikko Eskola palkittiin vuoden valmentajana. Eskola toimii mm. nuorten maailmanmestaruuden kesällä voittaneen Venla Niemen henkilökohtaisena valmentajana. Toisen polven maajoukkuesuunnistaja Topi Anjala palkittiin Mika Kuisma-muistopalkinnolla. Vuoden ohjaaja-palkinnon sai Vaasan Suunnistajien nuorisotoimintaa vahvasti eteenpäin vienyt Maritta Nurmi.

Suunnistusliitto palkitsi vuoden suunnistustoimittajana Länsi-Uusimaa –lehden urheilutoimittajan, vuonna 1985 ensimmäisenä suomalaismiehenä maailmanmestaruuden voittaneen Kari Sallisen. Vuoden PR-teosta palkittiin Yleisradio ja erityisesti Radio Suomi sekä Elävä arkisto. Radio Suomi palasi suomalaisten Jukola-tunnelman luojaksi läpiyön lähetyksellään. Elävä arkisto on puolestaan palauttanut aktiivisesti suomalaisten mieliinpainuneita suunnistuksen tähtihetkiä menneiltä vuosilta.

Suunnistusliiton vuoden 2008 palkitut:
Vuoden suunnistaja Minna Kauppi (Asikkalan Raikas), vuoden hiihtosuunnistaja Liisa Anttila (KooVee), vuoden pyöräsuunnistaja Marika Hara (KooVee), vuoden tarkkuussuunnistaja Jari Turto (Hiisirasti), vuoden valmentaja Mikko Eskola (Tampereen Pyrintö), Mika Kuisman muistopalkinto Topi Anjala (Ikaalisten Nouseva-Voima), vuoden seura Rastivarsat, vuoden suunnistushenkilö Jorma Ake, vuoden PR-teko Yle/Radio Suomi ja Elävä Arkisto, vuoden ohjaaja Maritta Nurmi (Vaasan Suunnistajat), vuoden suunnistustoimittaja Kari Sallinen (Länsi-Uusimaa), vuoden ratamestari Jukka Pohjonen (Ikaalisten Nouseva-Voima), kunniamaininta Pentti Koivisto ja Matti Koski Tampereen iltarasteilta.