Nuorten INOV-8-liiga jatkuu kaudella 2020

Viime kesänä ensimmäistä kertaa suunnistettu 16-20-vuotiaiden INOV-8-liiga kilpaillaan myös vuonna 2020.  Henkilökohtaisten sarjojen kokonaiskilpailujen voittajat palkitaan jälleen Suunnistussäätiön stipendeillä Mikkelin takaa-ajofinaalin päätteeksi.

Liigan ohjelma rakentuu alkukaudesta nuorten näyttökilpailujen ympärille ja keskikesällä suunnistetaan vielä kaksi osakilpailua ennen 16.8. käytävää Mikkelin liigafinaalia. Henkilökohtaisessa kilpailussa lasketaan pisteisiin mukaan viidestä ensimmäisestä kilpailusta kolme parasta, ja pisteiden perusteella muodostuu lähtöjärjestys takaa-ajoon.

– Säännöt muuttuvat hiukan viime vuoden kokemusten perusteella eli liigalauantai rinnakkaisine kilpailuineen jää pois. Näin pyritään minimoimaan todennäköisyys  kahden urheilijan tasatilanteisiin ainakin kärkisijojen osalta takaa-ajoon lähdettäessä. Toki takaa-ajoista halutaan silti juuri niitä tiukkoja ja jännittäviä taisteluita, joissa voittajat lopulta ratkaistaan, kertoo Suunnistusliiton nuorisopäällikkö Timo Saarinen.

INOV-8-liigan alustava kilpailuohjelma vuodelle 2020:

25.4. Finnspring, AngA (pitkä)

9.5. Uudenmaan Rastipäivät, Rajamäen Rykmentti (keski)

6.6. Grano Games, Tampereen Pyrintö (pitkä)

(9.7. Fin5-suunnistusviikko 4. päivä, KEV&PosPy (keski)), vahvistetaan myöhemmin

18.7. Lahti-Suunnistus, LS-37 (keski)

16.8. INOV-8-liigan finaali, Navi (takaa-ajo)

– Tavoite etenkin alkukesän osalta on, että kisat sopisivat kaikkien 16-20-vuotiaiden ohjelmaan näyttökisojen kautta. Tänä vuonna sopivaa sprinttiä ei oikein kalenterista löytynyt, ja toisaalta ajatuksena on myöskin tarjota hieman erilaisia maastotyyppejä kansainvälisiä kisoja silmällä pitäen, kuten Hollolan suppamaasto  ja mahdollisesti Kuusamon vaaramaasto heinäkuussa, jatkaa Saarinen.

Seurakilpailussa huomioidaan viidestä ensimmäisestä kilpailusta neljän parhaan kilpailun pisteet. Myös paras seura palkitaan valmennusstipendillä.

Lopullinen kilpailuohjelma ja ohjeet vahvistetaan joulukuun aikana.