Venla Harju vuoden suunnistaja

Suunnistusliitto palkitsi vuoden 2019 parhaita suunnistajia sekä toimijoita Suunnistusseminaarin yhteydessä Pajulahdessa.

Venla Harju palkittiin vuoden suunnistajana. Harjun kirkkaimpana meriittinä kaudella 2019 oli MM-kisojen keskimatkan pronssimitali.

Vuoden hiihtosuunnistaja Tero Linnainmaa saavutti MM-pitkällä matkalla pronssimitalin, ja keskimatkan MM-pronssille nousi myös vuoden pyöräsuunnistaja Marika Hara. Vuoden tarkkuussuunnistaja Pinja Mäkinen saavutti MM-kisojen normaalikilpailussa kirkkaimman kultamitalin.

Vuoden 2019 parhaat

Vuoden suunnistaja: Venla Harju
(MM 3. keskimatka)

Vuoden hiihtosuunnistaja: Tero Linnainmaa
(MM 3. pitkä matka)

Vuoden pyöräsuunnistaja: Marika Hara
(MM 3. keskimatka)

Vuoden tarkkuussuunnistaja: Pinja Mäkinen
(MM 1. open)

Vuoden seura: Jämsän Retki-Veikot
Pienen maalaiskaupungin voimanpesä. Toiminta on laajaa ja laadukasta. Kilpailun järjestelyt, kuntorastitoiminta ja erityisesti nuorisotoiminta on laadukasta! Hyvin järjestetty SM-yö ja tapahtuman ulkoinen markkinointi.

Vuoden pr-teko tai -tapahtuma: Helsingin maailmancupin sprinttiviesti Senaatintorilla.
Helsingin keskustassa järjestetty sprinttiviesti sai paikan päälle n. 5000 katsojaa ja oli yksi viikon katsotuimmista urheilutapahtumista myös TV:ssä. Kisan jälkeisessä yleisösuunnistuksessa sprinttisuunnistusta kokeili yli 900 henkeä. Koskaan ei ole kansainvälistä suunnistustapahtumaa järjestetty näin keskeisellä paikalla Suomessa.

Vuoden ohjaaja: Jorma Laukkanen, Kouvolan Suunnistajat
Järjestää ympärivuotista harjoitustoimintaa lapsille ja nuorille. Keväin ja syksyin järjestää suositun rastikerhon viikoittain. Toimii palkatun nuorisovalmentajan esimiehenä. Seuran nuoria on runsaasti nuorten maajoukkueessa. Edellisvuonna Nuorten Jukolan voitto. Henkilökemia muiden ohjaajien ja rastikerholaisten kanssa toimii hyvin.

Vuoden ratamestari: Jarkko Liuha ja Petteri Laitinen, Kangasala SK
Jukola radat hienosti suunniteltu niin, että loppuosuuksille asti myös kärki joutui suunnistamaan. Myös se, kuinka hyvin ratamestarit olivat yhteydessä maanomistajiin, ja miten laadukkaasti he ovat hoitaneet tiedonsiirron seuraaville järjestäjille. Yhtä hyvää siirtoa ei ole ehkä nähty koskaan aiemmin.

Vuoden kartta tai kartoittaja: Arvo Paulin
Laatukarttojen valmistusta jo vuosikymmenien ajan, ja tänä vuonna laadukas kartta SM-pitkälle matkalle.

Huippusuunnistuksen taustatuki: Reijo Mattinen, Joutsenon Kullervo
Urheilukoulussa koulutti ja valmensi suunnistajia elämänuranaan. Nyt johti esimerkillisesti Leimaus 2019 ratamestaritoimintaa. Kokosi riittävän ajoissa ratamestariryhmän, antoi selvät tehtävät takarajoineen, toimi tuutorina nuoremmille ratamestareille ja opasti kokeneitakin ratamestareita leimausratojen teossa. Lisäksi hän piirsi puhtaaksi kaikki radat (147 kpl). Leimausleirin lisäksi Mattinen ehti toimia MM-katsastuksen valvojana 21.6 Joensuussa. Mattinen pitää myös Kaakon Suunnistuksen ratamestarikoulut 1-2 kertaa vuodessa.

Kunniamaininta: Rauno Ropponen
Suunnistaja-lehden ilmoitushankkija usealla vuosikymmenellä.

Vuoden suunnistusvalmentaja: Petteri Kähäri
Työ suunnistusmaajoukkueen päävalmentajana saaden joukkueellaan MM-kilpailuissa 2019 Norjassa pitkästä aikaa miesten viestimitalin ja myös naisten henkilökohtaisen mitalin (Venla Harju).

Vuoden suunnistushenkilö: Mikko Reitti
Laaja työ suunnistuksen eteen. Erityisesti Viestiliiga ja sen näkyvyys vuonna 2019 IS-TV:ssä. Viestiliigan lisäksi kuuluttajana rastiviikoilla, maailmancupeissa, Jukolassa ja useissa kansallisissa kilpailuissa.

Sitowisen Nuori Suunta -stipendi: Lapuan Virkiä, suunnistusjaosto
Tunnustuksena laadukkaasta työstä paikallisen ja alueellisen nuorisosuunnistuksen kehittämisessä. Seura on kehittänyt nuorten ohjaus- ja valmennustoimintaansa pitkäjänteisesti osallistaen myös nuoria erilaisiin seuratoiminnan tehtäviin. Stipendi on Sitowisen Kangasala-Jukolan kampanjan tulos.

Vuoden 2019 seuravalmentaja: Kari Jussila, Tampereen Pyrintö
(palkitsi: Suunnistusvalmentajat ry)
Usean vuoden menestyksekäs seuravalmennuksen johtaminen omalla esimerkillään ja laaja-alaisella osaamisellaan Tampereen Pyrinnössä. TP menestyi 2019 laajalla rintamalla ja on Suomen menestynein seura kokonaisvaltaisesti.

Vuoden 2019 kasvattajaseura: Lynx
(palkitsi: Suunnistusvalmentajat ry)
Lynx Kirkkonummelta on ollut vuodesta toiseen menestyksekkäästi suunnistusta opettanut, kouluttanut ja valmentanut seura. Seuran nuoria nousee vuosittain menestymään SM-kilpailuissa ja valitaan maajoukkueryhmiin.

Suunnistusseminaarin yhtenä ohjelmana toteutettiin knock-out sprintin malliharjoitus.