Hiihtosuunnistuksen nuorten arvokisajoukkueisiin muutoksia

Hiihtosuunnistuksen MM-kilpailut, nuorten MM-kilpailut ja 17-vuotiaiden EM-kilpailut järjestetään Viron Käärikussa 22.–28. helmikuuta (kisasivut). Kansainvälinen suunnistusliitto IOF ja kisajärjestäjät ovat luvanneet tehdä päätöksen kisojen järjestämisestä kuusi viikkoa ennen kilpailujen käynnistymistä (vko 2).

Hiihtosuunnistuksen valmennusjohto ja liiton toimitusjohtaja ovat 5.1. kokouksessaan tehneet päätöksen olla lähettämättä joukkuetta 17-vuotiaiden EM-kilpailuihin ja rajoittaa nuorten MM-joukkueen koon 4+4 urheilijaan. Lisäksi nuorten MM-joukkueeseen tullaan valitsemaan vain 18 vuotta täyttäneitä henkilöitä. Valmennusjohdon päätöksen ensisijaisena perusteena on COVID19-pandemia, minkä vuoksi alaikäisiä ei vallitsevassa tilanteessa lähetetä kansainvälisiin arvokilpailuihin. Pandemia aiheuttaa myös logistisia haasteita sekä lisäkustannuksia mm. joukkueilta vaadittavien koronatestien vuoksi. Vastaavia linjauksia nuorten osallistumisen suhteen on tehty jo aiemmin joulukuulla Ruotsissa ja Norjassa; Norja ei tule lähettämään joukkueita kumpaankaan nuorten arvokilpailuun.

Nuorten valintaohjeet on tehdyn päätöksen myötä päivitetty.

Aiheeseen liittyvät tiedustelut:
huippu-urheilupäällikkö Petteri Kähäri, petteri.kahari(a)suunnistusliitto.fi, p. 050 564 2493.

Lue myös: