Järjestelyohjeet alueelliset Kompassi-tapahtumat

Takaisin Kompassi-tapahtumat pääsivulle

Päivitetty 2.4.2024

Alueelliset Kompassi-tapahtumat suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä alueen seurojen kesken. Seurojen nuorisovastaavat tekevät suunnitelman tapahtumasarjan toteuttamisesta alueen nimeämän Kompassi-tapahtumat yhteyshenkilön johdolla. Tapahtumien suunnittelussa noudatetaan näiltä sivuilta löytyviä ohjeistuksia. Poikkeuksista neuvotellaan yhdessä Suunnistusliiton kanssa. Suunnistusliitto tukee tapahtumia koordinoinnin, viestinnän, palkintojen ja muiden materiaalien kautta.

Suunnittelu

Alue ilmoittautuu mukaan Kompassi-tapahtumamalliin helmikuun aikana. Ilmoittautumislomake löytyy kompassi-tapahtumien etusivulta, Suomisportista ja Suunnistusliiton uutisista.

Tapahtumasarjan toteutuksen suunnittelu kannattaa aloittaa vuoden alussa.  Alueen nimeämän Kompassitapahtumavastaavan johdolla seurat sopivat vuosittain tapahtumien järjestämisvastuusta ja päivämääristä. Aikataulusuunnitelma tulee toimittaa Suunnistusliittoon maaliskuun puolivälissä.

Alueen Kompassi-tapahtumavastaava toimii myös yhteyshenkilönä Suunnistusliiton ja alueen seurojen välillä sekä koordinoi ja valvoo alueen cup-pistelaskua, missä käytetään O-skills -palvelua (kts. myöhemmin O-skills palvelu).

Suunnittelun vuosikello
  • Helmikuu: Alueiden ilmoittautuminen, alueiden tapahtumasarjojen suunnittelu ja järjestelyvastuut
  • Maaliskuu: Aikataulut Suunnistusliittoon 15.3. mennessä (cup, viestit, leiri), sähköiset markkinointimateriaalit seurojen käyttöön
  • Huhtikuu: Materiaalien toimitus Finnspring-kilpailussa (mitalit, lakut, tarrat)
  • Toukokuu-kesäkuu: Tapahtumien kevätkausi
    • 2-3 cup-osakilpailua
    • 1. viesti (eri-ikäiset samassa joukkueessa)
  • Elokuu: Syksyn lakujen toimitus nuorten Superviikonlopussa
  • Elokuu-Syyskuu: Tapahtumien syyskausi
    • Esim. Elokuun alussa leiri
    • 2-3 cup-osakilpailua
    • 2. viesti (ikäsarjat, 2-3 henkilön joukkueet)
    • Tapahtumat päättyvät viesteihin
    • Suunnistusliitto kerää palauteen
  • Lokakuu-tammikuu: Alueellisten yhteyshenkilöiden palautekokous, järjestämisohjeiden mahdollinen päivitys

Kompassi-tapahtumien tavoite

Alueelliset Kompassi-tapahtumat ovat matalan kynnykset kilpailutapahtumia. Keskeisintä on, että lapset pääsevät suunnistamaan mielekkäitä ratoja omaan osaamisen nähden ja kisailemaan rennosti lähialueella säännöllisesti. Menestyminen tai sijoitukset eivät ole alkuvaiheen tärkein tavoite, vaan olennaista on lapsen kilpailemisessa ilo, omaehtoisuus ja aikuisen tuki. Innostetaan yhdessä yhä useampia lapsia ja nuoria osallistumaan aktiivisesti hienon ja monipuolisen lajin toimintaan!

• Lisää lasten ehdoilla toteutettuja suunnistustapahtumia
  • Säännölliseen osallistumiseen houkutteleva tapahtumasarja
  • Mahdollisuuksien mukaan lähikilpailuita arki-iltaisin, myös viikonloppuisin (alueesta riippuen, mikä on osallistujien kannalta järkevintä)
  • Helppoja ja vauhdikkaita ratoja, sprinttiä ja metsää
  • Kaikille jotakin: kisailijat -seikkailijat – perheet
  • Tutustumismahdollisuuksia alueen muihin nuoriin ja uusia kaverisuhteita

Hyvä käytäntö on yhdistää oman seuran järjestämään Kompassi-tapahtumaan lasten viikkoharjoitukset ja suunnistuskoulu, jolloin saadaan useampi mukaan tapahtumaan tutustumaan.

Ympäristö

Kompassi -tapahtumien ympäristö valitaan lasten ja perheiden ehdoilla. Paikan päälle on helppo tulla ja siellä on mukava viettää aikaa. Mikä sopisikaan mukavammin kesäisen arki-illan viettoon kuin uimaranta, leikkipuisto, urheilupuisto tai lähimetsä? Tällöin on helpompi saada paikalle myös lajitutustujia sekä luoda mahdollisuuden, että satunnaiset kaupunkilaiset näkevät, mitä lasten suunnistusharrastus on.

Radat kulkevat mukavissa ja turvallisissa ympäristöissä, joissa on paljon kartanlukua helpottavia selkeitä maastokohteita ja hyvä näkyväisyys. Kartan laatu on hyvä ja mittakaava sprintissä 1:3000 ja metsässä 1:7500.

Lasten ja nuorten kilpailutapahtuma

Kompassi-tapahtuman järjestäjän ja ratamestarin on tärkeä tuntea Suunnistusliiton yleiset ohjeet lasten ja nuorten kilpailutapahtuman järjestämiseen.

Kompassi-tapahtuman voi järjestää lähikilpailun ohjeistuksilla ja säännöillä.

Suunnistusmahdollisuuksia voi tarjota myös muille sarjoille!

Kompassi-tapahtuman yhteydessä voidaan järjestää myös muille sarjoille kuntorastitapahtuma, lähikilpailu, aluemestaruuskilpailu tai kansallinen kilpailu, kunhan ohjeistuksen mukaiset tunnusmerkit lapsille sopivasta ympäristöstä täyttyvät ja pysyvät lähtökohtana tapahtuman suunnittelussa.

Palautteissa 2023 toivottiin erityisesti myös yli 15v. nuorille kilpailusarjoja Kompassi-tapahtumien yhteydessä.

Kilpailuhakemus ja tuloksien toimittaminen

Järjestäjien tulee tulee tehdä kilpailuhakemus IRMA-palvelussa.

Kompassi-tapahtumien IRMA-maksu on alempi 50 euron maksu (norm 100 euroa).

Cup-tulokset tulee viedä IRMA-palveluun  mahdollisimman pian kunkin tapahtuman jälkeen. O-skills laskee pisteet IRMA:n tuloksista.

Tapahtumajärjestäjän on ennen tapahtumaa varmistettava, että tulospalveluohjelmasta saadaan ladattua myös SSL-muotoiset IRMAan sopivat tulokset. Jos käytössä on EResults Lite (jota ei ole tehty kilpailukäyttöön), apua voi saada tällä muuntimella: https://ssaarinen.github.io/iofxml2ssl/
Apua voi kysyä myös Suunnistusliiton tapahtumapäälliköltä Timo Saariselta timo.saarinen (a) suunnistusliitto.fi

Lisenssi

Kompassi-sarjoihin (Kulta-, Hopea- ja Pronssikompassi)  osallistuminen edellyttää, että suunnistajalla on kilpailulisenssi. Kompassi-sarjoihin ilmoittaudutaan IRMA-palvelun kautta.

Avoimiin-sarjoihin osallistuminen ei edellytä lisenssiä ja suosituksena on, että ilmoittautuminen on mahdollista myös paikan päällä.

Tapahtumakutsu ja tapahtumaohjeet

Kompassi-cup -tapahtuman järjestäjät voivat hyödyntää alla olevia pohjia tapahtumakutsun ja tapahtumaohjeiden laatimiseen muokkaamalla niitä omaan käyttöön sopiviksi.

Maksut

Kompassi -tapahtumien osanottomaksujen ei tulisi koitua kynnykseksi ilmoittautua mukaan tapahtumaan. Suositus kilpasarjojen osanottomaksuksi on ennakkoilmoittautuessa 10€/hlö ja jälki-ilmoittautuessa 15€/hlö. ForFun -sarjoissa Rastirallin suositellaan olevan maksuton ja avoimien sarjojen suositushinta on 5€/hlö tai 10€/ryhmä.

Markkinointi

Löydät viestintäohjeita sekä Kompassi-tapahtumiin liittyvät logot alla alla olevan linkin takaa.

Lasten radat

Kompassi-tapahtumien radat suunnitellaan hyvin helpoiksi ja turvallisiksi, jotta myös aloittelijat saisivat mukavia onnistumisen kokemuksia. Ympäristössä  tulee olla hyvä näkyväisyys sekä kartanlukua helpottavia selkeitä maastokohteita. Kartan pitää olla ajantasainen ja hyvä laatuinen. Tapahtumat voidaan järjestää sprinttikartalla (1:3000-1:4000 mittakaavalla) tai metsäsuunnistuskartalla (suositus 1:7500 mittakaavalla).

Lasten ratojen ratamestarin suositellaan käyvän lasten ratojen laatiminen koulutus tai vähintään tutustuvan huolellisesti lasten ratojen ohjeistuksiin.

Valvoja

Ratamestarityön tukena on alueelliset lasten ratojen valvojat, jotka sparraavat ja vastaavat ratamestaria mietityttäviin kysymyksiin. Lasten ratojen ratamestarin, niin kansallisissa kuin lähikilpailuissakin, tulee lähettää hyvissä ajoin ennen kilpailutapahtumaa suunnitellut radat kommentoitavaksi alueelliselle lasten ratojen valvojalle, joka sparraa ratamestaria etänä.

Poikkeuksena muihin kilpailutapahtumiin: Kompassi-tapahtumassa kilpailun valvoja voi olla myös tapahtumaa järjestävästä seurasta. Valvojan tulee olla ratamestarikoulutuksen käynyt ja kokenut lasten ratojen ja kilpailujen toteuttaja.

Lasten lähtö

Lasten suunnistuskilpailun lähtöpaikalla toistuvasti samanlaiset lähtöjärjestelyt ja toimitsijoiden ystävällinen opastus varmistaa lapselle turvallisuuden tunteen, vähentää jännitystä ja antaa mahdollisuuden keskittyä tulevaan suunnistustehtävään.

Tapahtumasarja

Kompassi -tapahtumien vuosittainen sarja alkaa alueilla toukokuussa ja päättyy syyskuussa sisältäen suosituksen mukaan 4-5kpl cup-tapahtumia, 2kpl viestitapahtumia sekä leirin tai leiripäiviä. Toiveena ja hyvänä toimintamallina on todettu, että alueiden tapahtumasarjat kannattaa päättää  syyskuun puolivälin aikoihin viestitapahtumaan, jolloin jaetaan sekä kokonaiscupin että viestin palkinnot.

Kompassi-cup sarjat

Kompassi-tapahtumien kilpasarjoissa 13-14 -vuotiaat kuuluvat Kultakompassi-sarjaan, 11-12 -vuotiaat Hopeakompassi-sarjaan ja 10-vuotiaat ja sitä nuoremmat Pronssikompassi-sarjaan.

Kultakompassi-cup:                  H14, D14
Hopeakompassi-cup:               H12&H12TR, D12&D12TR
Pronssikompassi-cup 10v:      H10&H10RR, D10&D10RR
Pronssikompassi-cup 8v:         H8RR, D8RR*

*) Alue päättää sisäisesti järjestetäänkö 8RR-sarjaa. Tämä päätös koskee kaikkia alueen tapahtumia kyseisenä vuonna.

Cup-pisteytys

Suunnistusliitto tarjoaa pistelaskuun maksuttoman O-skills palvelun, joka laskee pisteet automaattisesti IRMA:sta löytyvien tulosten perusteella.
HUOM! Järjestävän seuran on tärkeä toimittaa tulokset tapahtuman jälkeen viipymättä IRMA-järjestelmään.

ForFun -aktiviteetit

Kompassi-tapahtumiin kuuluu mukaan myös avoimet sarjat, joissa voi suunnistaa iästä riippumatta minkä rahansa kilparadan vapaalla lähtöajalla sekä perheen pienimmille kohdennettu Rastiralli.

Avoimet sarjat
  1. RR Avoin, TR Avoin, 12 Avoin, 14 Avoin
    • Mahdollista suunnistaa iästä riippumatta minkä rahansa kilparadan vapailla lähtöajoilla.
    • Radan voi kiertää yksin tai yhdessä toisen kanssa.
    • Lähdöt voi olla ja kannattaa olla yhtäaikaisesti kilpasarjojen kanssa.
    • Osallistuminen ei vaadi kilpailulisenssiä.
    • Ei cup-pisteytystä.
    • Halutessaan voi ottaa Emit-ajanotolla ajan, mutta ilman aikaakin voi osallistua.
    • Normaalit lasten lähdön toiminnot.
    • Ilmoittautuminen ennakkoon IRMA:ssa, sähköpostilla tai tapahtumapaikalla infossa.
    • Hintasuositus 5 €.
  2. Rastiralli
    • Lyhyt suunnistusaktiviteetti perheen pienimmille tapahtumakeskuksen läheisyydessä.
    • Toiminnallinen tehtävärata tai leimausrata.
    • Ei ennakkoilmoittautumista eikä osallistumismaksua.
    • Rastirallin järjestäminen on vapaaehtoista seuroille. Sopii esimerkiksi hyvin seuran nuorille suunnistajille mielekkääksi yhteiseksi tehtäväksi kavereiden kanssa.
    • Uudet materiaalit: https://www.suunnistusliitto.fi/2023/01/rastiralli/

Kompassi-viesti

Kompassi-viestejä järjestetään kauden aikana kaksi ja ne ovat luonteeltaan erilaiset. Toinen viesti järjestetään kevätkaudella ja toinen syyskaudella. Viesti voidaan järjestää myös yhdessä toisen alueen kanssa, jos osallistujajoukkoa halutaan suuremmaksi. Näin saadaan myös halutessa järjestelyvastuuta jaettua alueiden seurojen kesken kevään ja syksyn viestien osalta.

Kevätkauden viesti kokoaa eri ikäryhmien suunnistajat samoihin joukkueisiin.
Alue päättää viestin toteutusmallin (ohjeet ja kokoonpanot), joka toistuu kyseisellä alueella samanlaisena vuosittain. Viestissä voi olla esimerkiksi 3, 4 tai 6 osuutta. Alla muutama esimerkki:

• 3-osuuksinen viesti: 1.os. H/D12TR, 2.os. H/D10RR, 3.os. H/D14
  • 3-osuuksinen viesti: hopeaosuus, pronssiosuus, kultaosuus.
  • 4-osuuksinen viesti: 1.os. H/D12TR, 2.os. H/D10RR 3.os H/D10RR 4.os H/D14
  • 6-osuuksinen viesti: 1.os. H/D14, 2.os. H/D12TR, 3.os. H/D10RR, 4.os. H/D10RR, 5.os H/D12TR, 6.os H/D14
    • 6-osuuksinen viesti sopii vain alueille, missä on suuria seuroja, sillä muuten joukkueiden määrä jää vähäiseksi.
  • 6-osuuksinen viesti 3:lla suunnistajalla: 1.&4.os H/D14, 2.&5.os. H/D10RR, 3.&6.os H/D14

Tyttöjen ja poikien juoksujärjestys voi vaihdella vuosittain. Esim. vuonna 2023 viestin aloittavat pojat, 2.os. tytöt jne.

Voi määritellä, että joukkueessa on oltava sekä tyttöjä että poikia esim. vähintään yksi kumpaakin.

Viestimallia voi soveltaa tunnelmaltaan tiiviimmäksi mm. siten, että kaikille osuuksille lähdetään yhteislähdöllä sitten, kun ensimmäinen suunnistaja tulee vaihtoon.
Ohjeet (K-S Kompassiviesti 2021)

Syyskauden viestit käydään ikäluokittain (kultakompassi, hopeakompassi, pronssikompassi) ja ne voivat toimivat samalla ikäsarjojen aluemestaruuskilpailuina. Ikäsarjaviestit voidaan järjestää metsä- tai sprinttiviestinä. Esimerkiksi joka toinen vuosi 3-osuuksinen metsäviesti ja joka toinen vuosi parisprinttiviesti.

Alue voi päättää viestijoukkueiden ohjeet ja kokoonpanot. On mahdollista, että alueellisessa mallissa samassa joukkueessa on sekä tyttöjä että poikia. Jos tytöille ja pojille on omat sarjat, tällöin poikien osuuksilla voi juosta myös tytöt.

Viestitapahtumassa on hyvä olla myös avoin sarja niille, jotka eivät mahdu viestijoukkueiden kokoonpanoihin. Seura voi järjestää esimerkiksi yhteislähtökilpailun tai juoksijapankin niille suunnistajille, jotka eivät mahdu seurojen joukkueisiin.

Palkinnot ja jakotuotteet

Alue linjaa seurojen kesken jaetaanko cup-osakilpailuissa palkinnot tai osallistumispalkinnot. Suositeltavaa on, että kaikissa osakilpailuissa on jokin pieni osallistumispalkinto kaikille lapsille.

Porvoon Lakritsi lahjoittaa kaikille suunnistajille osallistumispalkintoina metrilakut yhteen kevään ja yhteen syksyn tapahtumaan. Alue sopii sisäisesti missä tapahtumassa lakut jaetaan osallistujille. Suosituksena on, että vuorovuosin lakut jaetaan eri seurojen tapahtumissa.

Suunnistusliitto lahjoittaa alueellisiin cupeihin tarroja ja Kompassi-mitaleita. Kaikki vähintään yhteen cup-osakilpailuun kauden aikana osallistuneet palkitaan kauden lopuksi puisilla Kompassi-osallistumispalkinnoilla.

Suositus Kompassi-mitalien jakoperiaatteesta: Kompassi_mitalit

Lisäksi jokainen alue saa käyttönsä Nuori Suunta -viirin (beachflag) somistamaan tapahtuma-aluetta. Viiri sijoitetaan näkyvästi esim. maaliviivalle tai yleisörastille.

Kevään materiaalit toimitetaan FinnSpring-kilpailun yhteydessä ja syksyn materiaalit toimitetaan elokuussa nuorten Superviikonlopussa (kts. alussa vuosikello).

Leiri

Kompassi-leiri on alueleiri alueen rajaamalle ikäryhmälle esim. Kulta- ja Hopeakompassi -ikäisille. Leirin tarkoituksena on tutustua muiden seurojen suunnistajiin, eli saada uusia suunnistuskavereita. Ohjelmassa onkin suunnistuksen lisäksi keskeisessä osassa yhteisöllisyyttä kehittävät ohjelmanumerot. Leirin voi järjestää päivän aikana tai yöpymisellä.

Kompassi-leiri ohjeet ja materiaaleja | (suunnistusliitto.fi)

Seuran sivuille linkattavat materiaalit

Esimerkkejä

Tutustu tavoitteen mukaisiin Kompassiratoihin